Kunst i Åpta kirke åpnet mine øyne

 

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Åpta Misjonssenter i Farsund kommune blir 40 år i år. I september blir det jubileumsfest.

På Kristi himmelfartsdag 14.mai 2015 var 110 mennesker samlet i kirka til gudstjeneste. Jeg ble fascinert av kunstverket på veggen ved alteret. Studer bildet. Hvilke tanker flyr gjennom mitt hode, når jeg lar øynene hvile på det jeg ser?

Jeg ser et kors og tenker:

Jesus har sonet på korset for all vår synd og alle våre synder.

Jeg ser et tomt kors og tenker:

Jesu soning er fullført og fullkommen.

Jeg ser en oppreist Kristus og tenker:

Jesus er oppreist fra de døde og lever.

Jeg ser Kristus peker oppover og tenker:

Kristus har steget opp til himmelen og kan være hos alle på en gang.

Jeg ser en person som strekker ut sine armer og sier:

Kom til meg alle dere som har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile.

Jeg ser et fargerikt, mangfoldig fellesskap og tenker:

Guds folk favner ulike mennesker med ulike farger i hud og klær.

Jeg ser en liten båt med et stort seil og tenker:

Åndens vind sender Guds folk til alle folkeslag, og til en ny himmel og en ny jord.

Hva ser du?

Trygve Omland

14. mai 2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg