En ny lovsang er lagt i vår munn

 

Logo for Pensjonistforbundet.

Jeg ønsker Lyngdal Pensjonistforening til lykke med 40 års virksomhet. Vi er mange som vil gratulere alle som har arbeidet i pensjonistforeninga. De har gjort livet rikere for mange pensjonister i Lyngdal. Jeg vet at min mor, Torhild, så fram til møtene i eldresenteret og turene til Hermon Høyfjellshotell. Hun ville på Pensjonisten så lenge hun kunne klare det. Mamma og mange andre i pensjonistforeninga, tror jeg vil si seg enig i dette: Han (Gud) la i pensjonistforeninga en ny sang i min munn,en lovsang til vår Gud. I fortid, nåtid og framtid ligger det klart en lovsang til vår Gud. Se Salme 40 i Bibelen.

Med dette ordet fra Bibelen vil jeg gratulere Lyngdal pensjonistforening med 40 år. Forfatteren av denne salmen ser tilbake på levd liv og sier: Gud la en ny sang i min munn, en lovsang til vår Gud. Lyngdal pensjonistforening har i 40 år gitt Gud mulighet til å legge i vår munn en ny lovsang til Gud.  Jeg håper dette vil fortsette.

Tallet 40 finner vi mange ganger i Bibelen. Vi skal reflektere litt over tallet 40 siden vi feirer et 40 års jubileum.

1.   Vannflommen eller syndfloden varte i 40 døgn. 1. Mos 7,4. Da sa Gud Herren: Jeg oppretter min pakt med dere: Aldri mer skal alt som lever, bli utryddet av storflommens vann; aldri mer skal det komme en flom som legger jorden øde. 1 Mos 9,11. Aldri mer. Gud reagerer på menneskenes misbruk av friheten. Han reagerer mot at mange bruker friheten til å ødelegger for andre. Han gir oss frihet, og så er det er vårt ansvar å bruke friheten til beste for alle mennesker og hele universet. Regnbuen minner oss om at Gud vil gi oss del i hans kjærlighet og rettferdighet til beste for alle mennesker og hele universet. Katastrofene og krigene minner oss om at Gud vil noe annet. Hans mål er en ny himmel og en ny jord hvor rettferdighet bor.

2.   Israels folk vandret i ørkenen i 40 år. 4. Mos. 4, 33-34. Etter 40 år med mye slit og svette, og mange skuffelser, kom folket fram til det lovede land. Guds folk er alltid og alle steder på vandring mot landet der roser aldri dør.

3.     Jesus fastet i ørkenen i 40 dager og 40 netter. Matt 4,1. Han seiret da over Guds motstander, Satan, han avslørte løgnens far, Djevelen. Jesus vil dele med sin seier over det onde og den onde.

4.   Fra Jesu oppstandelse til hans himmelfart gikk det 40 dager. Jesus møtte i den tida mennesker i nød, i sorg og i skuffelse.

Vi tenker at 4-tallet står for verden, og 10-tallet for at noe er fullstendig, målet er fullt, planen er nådd. 4 gange 10 er 40. Det betyr at vi har nådd et viktig mål i historien. Lyngdal Pensjonistforening har med sine 40 år fullført en viktig periode i sin historie. Pensjonistforeninga kan nå fortsette på en ny periode i et åpent fellesskap preget av Guds kjærlighet og rettferdighet, og med det lovede land i sikte. Gud vil også i framtida legge en ny sang i vår munn, en lovsang til Gud.

 

Trygve Omland

Utdrag fra manuskriptet til andakten min på jubileumsfesten i Eldresenteret 21. mai 2015.


Styret i Lyngdal pensjonistforening 2015:

Leder Torgeir Grosås
[email protected]
Nestleder Roy Erik Jåbæk
Kasserer Roy Erik Jåbæk
Sekretær Astrid Røyland
1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg