Hvordan er det på Morsfjellet i Kvås?

 

 

Hva betyr navnet Morsfjellet?

Steinen fra Istida (?) er tung og skaper fantasibilde av ei stor skilpadde.

Hva er likt og hva er ulikt når vi sammenlikner steinen og skilpadda?

Små detaljer  i grøftekanten kan skape store tanker om flotte fossefall, og om grønne og myke verdier.

Når du går tur, må du av og til stå stille og se, stå og  skue det store i de små.øyeblikk.

Hvor er dette bildet tatt? Når var denne løa i bruk? Hvem har besøkt denne løå før? Jeg føler at  det kan ha vært her jeg var som gutt og hoppet på ski bak løa. Jeg har et  bilde som jeg ser for meg.

Bruker vi ikke fantasien, går vi glipp av mange spennende tanker og opplevelser.

Kona og jeg kjørte over broa på Vemestad og opp bakkene mot Kvinesdal. Vi skulle ut å gå litt i ukjent terreng. På toppen av bakken svingte vi bilen inn på en stor parkeringsplass. Der fant vi et turskilt som pekte mot Morsfjellet.

Vi ble overrasket over at veien var brei og godt gruset. Jeg tenkte at den gode veien ville føre oss inn til nedlagte gårder eller hyttefelt. Underveis møtte vi tre spreke kvinner. De var utstyrt med sko som tålte fuktige stier. Vi gikk på den snøfrie skiløypa til veien sluttet. Vi undret oss over at det ikke var merket vei eller sti videre til Morsfjellet. Vi snudde. Utsikten fra Morsfjellet fikk vi ikke se.

Vi valgte skiløypa i stedet for stien. Etter en snau kilometer på grusvei startet en sti med sterk stigning. Den førte inn over flere myrer, så godt fottøy er anbefalt. Vi var ikke skodd for å gå i myrlendt terreng.

Turen ga oss gode opplevinger i skogens stillhet. Men vi fikk også noen spørsmål: Hvorfor var det ikke en tydelig merking av en sti i skiløypa helt fram til Morsfjellet? Hvorfor laget man en gang en brei bilvei langt inn på heia? Hva brukes denne faste, fine veien til?  Hvorfor kalles utsiktsfjellet Morsfjellet?

På facebook leste jeg om Morsfjellet, da vi kom hjem. Morsfjellet er med sine 386 meter over havet et av Kvås’ vakreste utsiktspunkt. Herfra kan du på klarværsdager blant annet se sjøen. På Morsfjellet er det en postkasse, hvor det ligger en bok som du kan skrive navnet ditt i.

 

Vi har enda ikke sett dette vakre utsiktspunktet fra Morsfjellet i Kvås. Vil noen fortelle hva vi har gått glipp av?

Trygve Omland

30. mai 2015.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg