Reisetips 3 i Danmark: Brorson.

Løgum kloster er et refugium i sør Jylland. Refugium betyr et tilfluktssted. Det skal gi en pause fra hverdagen. Her kan du ta en pust i bakken og hvile ut.

Løgum kloster har som mål å gi fordypning i livet, mulighet til refleksjon og personlig vekst.

Vi besøkte dette stedet med Si reiser den 3. juni i år.  I året 1173  ble cistercienserklostret i Løgum grunnlagt.

Det er en minnetavle ved klosterkirka for salmedikteren H. A. Brorson.  Han var huslærer på slottet i Løgum 1717-1721, og han forlovet seg der med sin kusine Katrine som han hadde vært huslærer for. I denne perioden ble han kjent med pietismen som la vekt på levende, personlig tro på Jesus Kristus. Ti år seinere skreiv han ei salme som er preget av pietismens inderlighet.

Mitt hjerte alltid vanker i Jesu fødte rom
Der samles mine tanker som i sin hovedsum
Der er min lengsel hjemme, der har min tro sin skatt
Jeg kan deg aldri glemme velsignet julenatt


Vi er inne i klosterkirka i Løgum. I de eldste kirkene var dåpsstedet overalt der det fantes vann. De døpte i elver, vann og sjø. Da kirka begynte å praktisere overøsing ved dåpen i stedet for neddykking i vann i et basseng, ble døpefonten mindre. Fons betyr kilde.Vannet som kilde til å vaske bort syndene, gjenføde og fornye ved Den hellige Ånd, leser vi om i Apg 22,16 og Tit 3, 5.

Så hvorfor nøler du nå? Kom og la deg døpe og få syndene vasket bort mens du påkaller hans navn.`  
Han frelste oss
ved badet som gjenføder
og fornyer ved Den hellige ånd,
[badet som gjenføder = dåp.]


I noen kirke som i Løgumkirka er det en himmel over døpefonten. Himmeltaket over døpefonten i klosterkirken er fullt av symboler og dekorasjoner. Jesus som befalte oss å døpe og lære opp disipler, sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord. I dåpen får vi ved troen på Jesus Kristus himmel over livet på jorda.
 


Vi ser et utsnitt fra talerstolen i klosterkirka. Fides betyr tro. Vi ser et menneske som bærer korset i sin høyre hånd og begeret til nattverden i den venstre hånden. I Rom 10,17 leser vi: Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord. I 1 Kor 11,26 leser vi: For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer.


Ca. år 1325 e. Kr. ble det muret inn i korets nordvegg et enestående relikvieskap. En relikvie (fra latin reliquiae, ‘levning’) er en kroppsdel fra en hellig person eller en gjenstand som viser til en hellig person. Der er spesielle låsemekanisme på skapet som har 16  små rom. På høyre og venstre fløy i skapet vises det til helgener  i katolsk tid.

Vi reiser til Tønder og spiser lunsj. Fra venstre ser vi de kunnskapsrike reiselederne Reidun og Kurt Hjemdal. Vi følger videre sporene etter salmediktere i Danmark: Brorson, Kingo, Ingemann og Grundtvig. Vi besøker også arenaen til dramatikeren Kaj Munk.

 

Tekst og bilder: Trygve Omland, Lyngdal 17. juni 2015.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg