Reisetips 8 i Danmark: Thomas Kingo.

Skriv deg, Jesus, på mitt hjerte,
du min konge og min Gud,
at ei lyst, ei heller smerte,
deg formår å slette ut!
Denne innskrift på meg sett:
Jesus ifra Nasaret,
den korsfestede, min ære
og min salighet skal være.

Thomas Kingo 1689

Pilatus festet en innskrift til korset der Jesus var korsfestet. Kingo ber Jesus selv om å feste en innskrift i hjertet til den som ber. Hjertet er ei tavle eller et skriveark som Jesus bruker til å skrive  navnet sitt på. Thomas Kingo minner oss på navnebroren i Jesu disippelflokk, skeptikeren Tomas. Han ville ikke tro at Jesus hadde vist seg synlig som den oppstandne før han selv fikk se. Les Joh 20,27-29: Så sier han til Tomas: “Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!” 28 “Min Herre og min Gud!” sa Tomas. 29 Jesus sier til ham: “Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.”

 

Vi besøkte Fraugdegaard under  salmetur med Si reiser i Danmark.

Fraugdegaard blev omtalt for første gang i 1397.

I 1588 blev gården ophøjet til herregård under Oluf Daa og Dorthe Friis’ ejerskab.

Thomas Kingo ejede i en periode gården.1697 blev Fraugdeaard solgt til Thomas Kingo, der var blevet gift med Birgitte Balslev, hvis slægt ejede gården.

Dansk kilde: http://www.danskeherregaarde.dk/15601.aspx

Salmedikteren Thomas Kingo  (1634-1703) var sønnesønn av en skotsk innvandrer til Danmark. Innvandrerfamilier har fostret mange lysende kulturpersonligheter både i Danmark og Norge. Salmedikteren Petter Dass i Norge var sønn av en skotsk innvandrer. Har vi denne erfaringen med oss når vi drøfter innvandringspolitikk?

Jeg tok bilde av soloppgang på Tenerife. Det minner oss om Jesu oppgang fra døden. I Vardø helt nord i Norge ble jeg enda sterkere minnet om Jesu oppstandelse.
Det finnes håp for menneskene i Vardø og i hele verden. Gleden over den første soloppgangen i Vardø ble feiret med skudd fra de ellers så fredlige kanonene i festningen. Elevene på skolen fikk fri og tid til å glede seg over lyset som brøytet seg inn i nattens mørke.
Etter den store soloppgangen spiste jeg en festmiddag med pølse, purre og potetsalat. I Vardø kirke førte soloppgangen til at det ble solfest noen dager seinere. I midtgangen i kirken ble det laget et langbord som ga plass til nypussede lysestaker og nybakte kaker.
Solas seiersdans i Vardø minner oss på en større seier i Jerusalem for snart 2000 år siden. Vi leser i Markus evangelium at tidlig om morgenen den første dagen i uka kom noen kvinner til Jesu grav da sola gikk opp. Da de kom inn i graven, så de en ung mann sitte på høyre side, kledd i en hvit, lang kjortel, og de ble forferdet. Men han sa til dem: Vær ikke forferdet! Dere leter etter Jesus fra Nasaret, den korsfestede. Han er stått opp, han er ikke her. Se, der er stedet hvor de la ham! Mark 16,2.5-6.
Jesu oppstandelse er soloppgangen som varer. Han er verdens lys.
Med Thomas Kingos salme synger vi i nord og sør: Som den gyldne sol frembryter / gjennom den kullsorte sky / og sin stråleglans utskyter, / så at mørk og mulm må fly, / så min Jesus av sin grav / og det dype dødens hav / oppstod ærefull av døde / imot påskemorgenrøde.

Siden Jesus er oppstått fra de døde, kan han være med en hver av oss på reiser rundt i verden. Jesus sier etter sin oppstandelse: Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.Matt 28,20.

Inn i mørket i tidens morgen sa Gud: Bli lys og det ble lys.

Jeg anbefaler en tur med Si reiser eller på egen hånd i salmedikteres spor i Danmark. Thomas Kingo er aktuell og allmenn. I bladet FJLELLHAUG nr 1/2015 skreiv Egil Sjaastad en artikkel om Thomas Kingos salmer som jeg har brukt her. Den norske bokklubben har gitt ut et utvalg av Kingos tekster for noen år siden.

Trygve Omland

6. juli 2015.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg