Gebiss i fare under makrellfiske

 Makrellstim som skapte spenning og stress

 

Hvordan går det med makrellfisket i år? Er makrellen kommet nær land? Har noen sett makrellstimer i år?

Makrellen på bildet fikk vi for noen år siden. Bildet er tatt i ei vanngate inn til Svinør utenfor Åvik i Lindesnes kommune. Sammen med min datter, Anne Torhild, fikk jeg godt med makrell. Det var en stille, solrik dag på sjøen. Slik var det ikke på makrellfiske i min barndom.

Da jeg var barn, var jeg med pappa for å fiske makrell.
Vi kom inn i en stim. På et øyeblikk var mange kroker fylt med makrell som vimset vilt i alle retninger. Pappa ble kvalm. Men han måtte jobbe hardt likevel for å redde fisken inn i båten. Fiskeren som hadde tatt oss med ut på sjøen, så at pappa ikke hadde gebisset i munnen lenger. Han ble redd for at pappa hadde spydd gebisset i sjøen. Flere ganger kjørte vi båten til det samme området der makrellen svømte i stim. Fangsten ble stor, og gebisset kom på plass igjen. Under makrellfiske gjelder det å ta vare på gebisset.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg