Fremtid og håp

Under møtet på Lyngdal bibelcamp i går kveld ble vi minnet om Guds løfte: For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp. Jer 29,11.

Mine tanker fløy raskt 41 år tilbake i tid til Randaberg sommeren 1974. En far og to sønner druknet 1. juni ved Kvitsøy. Åsta Bø mistet sin mann, Isak T. Bøe 47 år, sine to eldste sønner, Trygve Geir 15 år og Åge 14 år. De druknet lørdag 1. juni da de havarerte med en 14 fots plastbåt med tre hesters påhengsmotor. De var dratt ut for å fiske. Det var fint vær og rolig sjø. Guttene ble funnet flytende i sjøen med redningsvest på. Faren deres ble ikke funnet. Guttene lå sannsynligvis i sjøen i ni timer i vann som målte mellom 10 og 12 grader.

Etter et minnemøte på Randaberg ungdomsskole sto jeg utenfor døra til Åsta Bøe som hadde mistet tre av sine nærmeste. Jeg føler meg liten som en fyrstikkeske. Jeg vet ikke hva jeg skal si når jeg møter kvinnen som brått og brutalt har mistet sin mann og to barn. Hun serverer mat. Hun er som en fyrstikk som tenner lys for meg. Hun forteller om sønnen Åge som leste i Bibelen hver dag. Etter drukningen fant mor ungdomsoversettelsen av Det nye testamente oppslått på Joh åp 19 som har overskriftene Jubel i himmelen og Den endelige seier. Sønnen Trygve Geir var konfirmant, og på konfirmantfesten hadde han vitnesbyrd. Han holdt skoleandakt i mars under TV-opptak om Student- og Skolelagets 50 års jubileum. I skolelagets sangkor var han med. De hadde sunget på TV: Halleluja. Jesus lever.

Lørdag 8. juni er det begravelse i Randaberg kirke. Vi ser to kister. Faren er ikke funnet. Stillhet fyller kirken. Ikke en trykkende stillhet. Kirken er full. Mange står på galleriet og ved utgangsdøra. Sokneprest Tjøsheim taler ut fra Jer 29,11: For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.

Tre fakkelbærere var døde. Midt i mørket, sjokket, savnet og sorgen lyste tre fakler om fredstanker, fremtid og håp.

En spinkel, svak fyrstikk kan tenne mange lys i nattens mørke.

Igjen minnes jeg familien Bøe i dyp respekt og med stor ærbødighet.

Trygve Omland (skoleungdomsprest i Rogaland 1.08.1972-31.12.1975).
16. juli 2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg