Korset vil jeg aldri svike

Nesten 100 personer var samlet i kirka på Åpta Misjonssenter onsdag kveld. Vi fikk høre mange personlige vitnesbyrd om hva en salme hadde betydd i livets berg og dalbane. Siden det var Olsok, hadde en kvinne valgt å si noe om salmen Korset vil jeg aldri svike.

Jeg takker for dette. Korset har vært veiskilt for Norge i over 1000 år. Det tomme korset vitner om kjernen i vår kristne tro. Vår bønn er at Kristi kors ikke må miste sin kraft i vårt folk og blant alle andre folkeslag.

Apostelen Johannes skriver i 1 Joh 4,10 ut fra korset: Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

Apostelen Paulus skriver i Gal 6,14: Men jeg vil aldri være stolt av noe annet enn vår Herre Jesu Kristi kors. Ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden.

Før 1764 skreiv Hans Adolph Brorson Korset vil jeg aldri svike. I juni i år var jeg på steder der poeten Brorson har vært prest. På prekestolen i Ribe Domkirke der Brorson har forkynt Guds ord mange ganger, møter vi korsets mulighet til tro og etterfølgelse. Jesu, Guds Sønns blod, renser oss fra all synd.
Gud sviker aldri korsets budskap, og Kristi kirke utfordres til ikke å svike.

Jeg siterer den første strofen i original tekst. I norsk utgave finner du salmen Korset vil jeg aldri svike i Norsk Salmebok (NoS) fra 2013 som nummer 73 under ?Stefanusdagen?.
Korset vil jeg aldrig svige,
Som saa salig bliver endt.
Skulde jeg en Christen være,
Uden Christi Kors at bære?
Nej, jeg har, vil JEsus sige,
Aldrig den Discipel kiendt.
Korset vil jeg aldrig svige,
Som saa salig bliver endt.

Jeg viser til grundigere gjennomgang av salmen i bloggen

http://salmebloggen.trykker.com/2013/12/12/korset-vil-jeg-aldri-svike/

Trygve Omland, Lyngdal 30. juli 2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg