Lekselesing i grisehuset på Lyngdal Jordbruksskole


Hvor er det gamle grisehuset?

Grisehuset var den eldste bygningen på Lyngdal Jordbruksskole før.

Bildet har jeg fotografert av fra Lyngdalsbandet nr 4 – 1992. Jeg begynte som lærer ved Lyngdal Jordbruksskole det året.

Grisehuset som pedagogisk drivhus

Jeg ga noen elever og lærere ved Lyngdal Jordbruksskole følgende oppgave: Fortell om en spennende, morsom eller oppmuntrende opplevelse på internatet. Svarene skulle jeg bruke i skolens informasjonsblad kalt Lyngdalsbandet.
En elev, ei jente, fortalte om lekselesing i grisehuset om natta. Vi skulle ha prøve i samfunnslære. Natta før prøven satt et par av oss i grisehuset og leste til prøven fra kl 02.00 til 04.30. Så gikk vi inn i dusjen. Deretter gikk vi inn på rommet Kl 05.00 for å lese videre til prøven. Den natta sov jeg to timer, fortalte eleven, og føyde til: Resultatet på prøven er jeg godt fornøyd med.


Er grisen undervurdert som pedagogisk inspirator?

Bildet har jeg fotografert av Lyngdalsbandet nr 1- 1987. Skolen feiret da 40 års jubileum.

Det kan vel ikke kalles griseflaks. Resultatet kom som følge av hardt arbeid i et inspirerende miljø, tenker jeg.
Jeg lurer på hvor elevene nå for tida leser til prøver på skolen. Skolen har verken griser eller grisehus.

Trygve Omland
4. august 2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg