Pir i sjøen pirrer meg

Piren pirret meg i går ettermiddag. Jeg slapp ned i sjøen ei regle med svarte, rusta kroker uten agn på. En bitte liten pir var rask til å nappe i en av krokene. På et øyeblikk dro jeg opp ti pir fra havet ved Svennevik i Lindesnes kommune. En pir plumpet ut i sitt rette element igjen, og godt var det. Vi kunne ikke få plass til mer enn ni pir i ei steikepanne. Pirene pirret meg til å lete etter dikt om pir eller makrell. Jeg fant et dikt som maler fram spenningen og stemningen i sjøen når makrellen biter på nakne kroker.



Her er nok plass til en pir til likevel, men det er ikke så lett å se når du fisker.

Makrellen er her

Av Trond Rudsli, 09.07.2009

Det plasker i havet fra tusen kropper,
som flyr for fangsten er nær
Først hit, så dit, de er overalt,
Det er ingen tvil, makrellen er her
Det rykker og napper i stang og snøre,
det spraker i panner og koker i kar
Uansett hvilken tid, uansett hvilket vær,
Det er ingen tvil, makrellen er her

En haug med båter er alle på vei,
til steder hvor makrellen holder seg
Kasser og bøtter i hopetall,
skal fylles slik at det lønner seg
Vel er det hysteri nedi vannet,
men det er det også der ovenpå
For alle vil ha av den overflod,
og sjansene for det er gode nå

Ooops, det rykker igjen,
hvor mange makreller denne gang tro
Full harpe er full uttelling,
i forrige rykk ble det bare to
Men denne gang drar det mere,
til begge sider, både opp og ned
Havet er gavmildt på slike dager,
til glede for alle som opplever det

Kilde: http://fortellinger.net/tekster/dikt/trond_rudsli/makrellen_er_her

Foto og tekst som innledning til diktet: Trygve Omland

Lyngdal 14.08.2015

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg