Landeskogen Peace Center

Jeg har vært to ganger på Landeskogen Peace Center i Grendi i Bygland kommune, første gang i 2013 på en litteraturkveld da Paal-Helge Haugen leste fra romanen Anne for 200 personer, og andre gang i går da vi ble vist rundt av en lokal guide. Jeg føler meg tiltrukket av Landeskogen av flere grunner. For det første jobbet min svigerfar mye på Landeskogen som rørlegger for mange år siden. For det andre har jeg brukt romanen Anne fra 1968  i undervisning i norskfaget på Kristen Videregående Skole i Lyngdal. Haugen  skildrer med sitt sanselige språk utviklinga for ei unge jente som fikk tuberkulose. Landeskogen har tidligere vært et sanatorium for mennesker med tuberkolose. Romanen slutter med at Anne dør som unge jente av sykdommen. Slik ender den triste historien:

Dei brenner klede bak uthuset. Ein raudrutete kjole, ein blå stakk, lange

gulna strømper av ull, ei grå vadmålsjakke med sølvborder, skjorter,

eit rosete tørkle.

Det er vanskelig å få det til å brenne.

For det tredje er jeg begeistret for visjonen om å bidra til fredsarbeid og kamp for meneskerettighetene.

Nå kommer det noen bilder jeg tok av symboler som jeg fant i et rom på Landeskogen Peace Center.

Hva kan de betyr? Vi kan tenke ulikt om det. Her er mine subjektive tanker.


Dette er symbol for aktive fredsreiser.

Aktive Fredsreiser skal arbeide for å gi ungdom tro på at konflikter kan løses og at fred kan skapes, og at deres egne holdninger og handlinger er avgjørende.

Når jeg ser dette symbolet  tenker jeg at vi må arbeid for fred, forsoning og mot forfølgelse i hele verden.


Når jeg ser dette symbolet, tenker jeg at mange mennesker har lidd blodig urett under forfølgelse og undertrykkelse.Fingrene er revet av, og senteret i handa er gjennomhulet.

Jeg tenker også på Jesus Kristus som ble naglet til et kors for å skape fred og forsoning mellom Gud og menneskene i hele verden.  I Kol 1,20 leser vi om Kristus: … og ved ham ville Gud forsone alt med seg selv, det som er på jorden, og det som er i himmelen da han skapte fred ved hans blod på korset.


Duen er vanlig symbol for fred og forsoning.


Minner dette teppet om et nettverk som fanger folk inne i undertrykkelse og fangenskap?

Kan den omvendte trekanten her bety det motsatte av den kristne Gud i tre personer: Gud som Far, Guds Sønn, Gud Den Hellige Ånd?

Kan  trekanten med spissen ned også være et nazistisk symbol mot jøder? Se det neste symbolet.


Davidstjerne. Jeg tenker: Vi må sto opp mot antisemittisme og jødehat.

Det er framleis grunn til å ta antisemittismen i Europa på alvor, skreiv Alf Kjetil Walgemo i Vårt Land 24.08.2015.

 

Takk til Helga Arntsen for mulighetene til å bli kjent med visjonene for Landeskogen Peace Center.

Trygve Omland

Lyngdal 27.08.2015

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg