Jeg husker med glede reiser i buss mellom Lyngdal og Farsund da jeg gikk på gymnaset i Farsund 1961-1964. Buss-sjåførene var sentrale personer i bygd og by. De var gjerne menn med godt humør. Helge Alvin Rosfjord har skrevet et festskrift om sin far, Hans Rosfjord, med tittelen Et liv med Ruta på Sørlandet Hans Rosfjord i hundre år. Rosfjord begynte som lastebilsjåfør i 1935 og sluttet som reservesjåfør i 1985. Festskriftet inneholder mange interessante bilder og viktig informasjon om busstransporten på Sørlandet.
Bondeheimen i Lyngdal ble tatt i bruk i 1936, og ble brukt som rutebilstasjon og hotell fram til den nye rutebilstasjonen i Lyngbygget sto ferdig i 1962. Seinere på 1960-tallet ble Bondeheimen til skolebygg fram til den ble revet i 1970. I døråpningen i bussen til høyre står Hildur Rom fra Oftedal i Lyngdal. Hun jobbet på Bondeheimen den gangen. Hildur giftet seg i 1953 med Torgrim Lauvdal og flyttet da til Lauvdal i Bygland kommune. Etter at mannen døde, flyttet hun tilbake til Lyngdal og bosatte seg på Rom like ved Å bedehus. I april i år 2015 døde hun etter et langt liv fra 1922. Hun er en av mange som har vært knyttet til Bondeheimen på ulke måter. Bildet er tatt fra boka Et liv med Ruta på Sørlandet av Helge Alvin Rosfjord som har hentet bildet fra Lyngdalsboka 2001.
Bondeheimen var rutebilstasjon under andren verdenskrigen. Her ser vi en tysk soldat på sykkel. Dette var en sentral møteplass. Bildet er tatt fra boka Et liv med Ruta på Sørlandet, og det er hentet fra www.samsor-agder.com.
Jeg er stolt av at min morfar, Reinert Rom, var med på å starte distriktets første rutebilselskap, Lyngdal Automobilselskap eller Lyngdal Bilselskap i 1917, sammen med Conrad Lehne , f. 1893 og død 1966, og Reinhardt Christensen. De brukte i begynnelsen en syvseter som nok tok i mer enn syv personer iblant. Kilde Lyngdal III Gård og folk ved O. Lian 1986, s. 261-262 og s. 272.
Vi har gode grunner til å hedre pionerene innen transport og buss-sjåførene med takknemlighet.
Trygve Omland
Lyngdal 16.09.2015