Kjennetegn ved amerikanere


Jeg tok dette bildet under Amerikafestivalen i Vanse 2014.

Jeg har aldri vært i Amerika eller USA. Mange i slekta til mamma og pappa har vært der i kort eller lang tid, og noen har blitt der. Mange på Facebook-gruppa Lyngdal før i tiden kan sikkert fortelle mye om hva som fascinerer dem ved USA. Drømmen om frihet og behovet for penger har nok drevet mange før i tiden til mulighetenes land. Jeg ønsker å lære mer om folket, folkesjela, folkelivet, fargerikdommen i New York, i Washington, ja, i USA som helhet..
Jeg har lest en del om innvandring fra Norge og Sverige til det lovede land, og jeg lurer på om amerikanere har noen karaktertrekk midt i mangfoldet som utfordrer oss til refleksjon i dag i møte med en stor strøm av flyktninger i Europa. Vi kan lese om utvandring fra Lyngdal til USA i Lyngdalsboka 2000, 2001, 2002 og 2003.

.
Hva kjennetegner amerikanerne?
Jeg lufter her noen stikkord som er tatt fra ei bok som kom ut i 2009:
USA – ANNERLEDESLANDET I EN NY TID av Ole O. Moen, s. 42-43.
Uavhengighet
Selvstendighet
Frihetstrang
Likeverd
Arbeidsomhet
Handlekraft
Oppfinnsomhet
Hardførhet
Mot
Optimisme
Samarbeid
Samfunnsånd og dugnadsånd
Sterk vinnerkultur Bedre å gjøre en feil enn å la være å handle

Hva kan disse karaktertrekken føre til i negativ retning?
Overdreven individualisme
Asosial selvstengighetstrang
Enhver er seg selv nok
Vekt på praktiske holdninger kan svekke teoretiske og analytiske perspektiver
Populistisk ringakt for eggheads som er en begrep for intellektuelle

Kan dere som har vært i USA og som har lest mye om dette flerreligiøse og fargerike kontinentet, kjenne igjen noen av disse stikkordene?
Jeg er nysgjerrig og er på jakt etter å lære om USA.

Trygve Omland
Lyngdal 17.09.2015

2 kommentarer
    1. marthe Dybdahl:
      Jeg liker å reflektere over små detaljer og store dimensjoner. Bruk av fotoapparater skjerper blikket for livet rundt meg. Gleden ved å lese og lytte til andre gir nye ideer. Nå er jeg nettopp kommet fr USA lastet med nye erfaringer og opplevelser. Ha en rik dag, og takk for responsen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg