Reise i USA 2: Fokus på De Forente Nasjoner

De Forente Nasjoner (FN) har engasjert meg i mange år. I 1983 var jeg bataljonsprest i FNs fredsbevarende styrker i Libanon. De fredsbevarende styrker fikk Nobels Fredspris i 1988. FN er et viktige møtested for ulike ledere i verden, selv om de ikke får utrettet mye blant annet på grunn av vetoretten i Sikkerhetsrådet.

I sentrum for begivenhetene står USAs president Barack Obama og Russlands president Vladimir Putin som snakker sammen for første gang på to år. Vi var i New York på et spennende tidspunkt.


Da jeg var bataljonsprest i Libanon, gikk jeg bevæpnet med pistol i solidaritet med resten av den norske bataljonen. Av to onder i konflikt og krig må vi prøve å finne og velge det minste ondet. Målet bør være å arbeide i retning frihet og rettferdig fred. FN er 70 år i år. På et toppmøte i New York i september 2015 vedtok FN nye globale mål for bærekraftig utvikling frem mot 2030. Vår statsminsiter, Erna Solberg, var også tilstede i FN.


Vi besøkte på vår reise i New York den norske FN ambassadøren, Geir Pedersen. Han ga oss oppdatert informasjon om konflikter i Midt-Østen med vekt på den kompliserte situasjonen for Israel og palestinerne. Vi fikk anledning til å stille spørsmål. Der ble en interessant samtale. Håpet om en fredlig løsning må drive oss videre, tenker jeg.

Vi reiste med Den Norske Israelsmisjon som primært har som mål å forkynne evangeliet blant jøder for å gjøre dem til en del av Jesu Kristi legeme gjennom tro og dåp. Men det er også viktig å bygge broer mellom folk i konflikt.


Malala fikk Nobels fredspris for sitt arbeid for at barn skal få gå på skole. Dette var markert på en stor vegg i FN-bygget med den teksten vi ser på bildet. Håpet om mer frihet og rettferdig fred er forankret i at barn og ungdommer, både jenter og gutter, får rett til utdanning.


Vi står sammen i FN-bygget i New York for frihet og rettferdig fred .

Da jeg var prest i Libanon, leste jeg på engelsk et ord om fredsarbeid for en libanesisk gutt på rundt 15 år. Ha sa: Les det en gang til. Jesus sa og sier til sine disipler:

Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn. Matt 5,9.


FN står foran et viktig valg av ny generalskretær. I 1983 hadde vi besøk i Norge av gen. sekr. i FN, Cuellar, før vi reiste fra opplæring på Gardemoen til tjeneste i Libanon. På den bakgrunnen skjønner jeg at de fredsbevarende styrkene var viktig under den kalde krigen. Mellom 1948 og 1988 deltok over 500 000 personer fra 53 stater i FNs fredsbevarende operasjoner. Av disse mistet 733 livet. Hvor mange menneskeliv som ble reddet, er det ikke mulig å vite noe om.

For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.Jer 29,11.

Trygve Omland

29.09.2015

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg