Reise i USA 18: Mat i overflod

Når vi spiste lunsj eller middag ute på restauranter, var det alltid altfor mye mat. Tallerkenen var altfor store. På hotellene var frokosten altfor søt. Det  var altfor mye i mengde og altfor mye søtt. Det var ikke sunt for helsa. Jeg spiste mye god mat i USA, men jeg måtte bremse noe på mengden. 

 

Bird-in-Hand er et vakkert navn på en kafe, synes jeg. Vi er i Amish-land i Lancaster. Her var rikelig mat og god mat.

Vi var som små fugler som spiste fra Guds hand, tenker jeg.

 

Jeg spiste opp kjøttet. men alt det grønne klarte jeg ikke å få ned.

 

Her ser vi to deltakere i vårt reisefølge med Israelsmisjonen på Si reise.

De fikk mer enn nok grønt å spise. Jeg tror ikke Solveig til venstre noterer oppskriften på denne matretten.

 

Vår reiseleder, Rolf Gunnar Heitmann, og jeg gikk gjennom ei kinesisk gate i New York. Der viste de fram havets retter. Vi kjøpte ingenting her fra det dypet havet.

 

I Lancaster var det ikke lang vei for maten fra Amish-landbruket til matbutikker.

 

Jeg var inni i holocaust-museet i Washington. Kontrasten mellom maten den jødiske  fangen  fikk under 2. verdenskrig, og overfloden av mat som vi fikk i USA i 2015, var enorm.

Uretten, urettferdigheten og ugjerningene mot jødene gir meg grunn til å reflektere…

 

Trygve Omland

28.10.2015

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg