Møte med innvandrere gir muligheter

Jeg har vært på Lyngdal bedehus noen ganger sammen med innvandrere i regi av Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA). Det har vært en lærerik utfordring.
Bildet er tatt fra KIAs nettside. Utdrag av bildet ble brukt som privat foto i Lister 7. november 2015. Vi ser norske personer og innvandrere samlet på Lyngdal bedehus.

 I neste uke, 11.-15. november, går fem organisasjoner på bedehuset sammen om temaer knyttet til innvandring. Vi får høre om hva Gud gjør blant innvandrere i dag, og om hvordan vi kan bli med på det Gud gjør. På tvers av ulike politiske syn på innvandring er det viktig å komme sammen med fremmede i vår egen by for å ta del i det som skjer. Jeg tror vi går inn i en lærerik uke som gir oss større trygghet i en kritisk tid.

Talere er: Shervin Ebrahimian som arbeider i Misjon blant innvandrere og Egil Grindland som er innvandrerkonsulent i Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM).
Shervin forteller til Norge I DAG:

– En dag møtte jeg veggen. Jeg var hjemme i leiligheten til moren min, da jeg plutselig innså tomheten i det livet jeg levde. Det var som om jeg kunne se meg selv for første gang. Jeg hadde fått en sønn, og så at jeg ikke var noen god far, og at jeg heller ikke var noen god sønn for min mor. Nå vet jeg at dette var noe Gud gjorde, Han åpnet øynene mine. Men det første jeg tenkte var at jeg ikke orket å leve mer, for det var for sterkt å se sannheten i øynene, forteller han.

– Finnes du Gud? Da må du hjelpe meg! ropte han ut i bønn, før han gikk inn i en dyp depresjon der han verken forlot leiligheten eller inntok mat.

– Ekte glede og fred
Etter tre dager i denne tilstanden, ringte telefonen. Det var en kamerat som nylig hadde forlatt rusmiljøet.
– Han som har skapt himmel og jord har tatt bolig i meg! Jeg har blitt frelst, og nå er jeg på vei til deg. Jeg har med en Bibel som jeg har kjøpt til deg, sa kameraten.
– Da han kom, så jeg at det strålte av ham. Jeg kunne se forandringen i ansiktet hans, for jeg kjente ham så godt fra før, forteller Shervin.
– Akkurat idet jeg ropte til Gud om å hjelpe meg, hadde Martin blitt minnet om meg, og fortalt om meg til en kristen iraner han hadde blitt kjent med, og han sendte med Martin en hel bærepose med kristen musikk og tale-CDer på iransk til meg.
Den første gangen han ble med på møte, tok han imot frelsen, og ble fri fra rustrang med det samme.
– På det møtet var det som om taleren bare snakket til meg. Jeg fikk troen der og da. Jeg bare forsto at dette var sant, at det var dette jeg hadde lengtet etter, sier han.
– Jeg er fri, sa han til folk etter møtet.
– Jeg hadde aldri før kjent slik ekte glede og fred, det var helt enormt. Jeg var løst fra alt stoff, også røyk. I sommer er det 13 år siden, fortalte Shervin Ebrahimian i august 2013. 

Vi får mulighet til å høre mer fra han på Lyngdal bedehus. Han kom til Norge 13 år gammel som nominell muslim og flyktning fra Iran.

Kilde: http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=22887http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=22887

 

Av Tor-Bjørn Nordgaard, tekst  07.08.2013.

Temauka ender med familiefest søndag 15.11 kl 16.30 med internasjonalt kake- og dessertbord, og sang av KIA-koret fra Kristiansand. Vi har en interessant og aktuell uke foran oss.

 

Trygve Omland

7. november 2015

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg