Bønn om fred i Brussel

Skal vi be til fredens Gud om fred i Brussel, i Paris, i Midtøsten, i Mali, i…?

 
Slik er nyhetsbildet i Brussel:

Under en pressekonferanse søndag kveld 22.11.2015 fortalte Eric Van Der Sypt, talsperson for den føderale påtalemyndigheten i Belgia, at 16 personer ble pågrepet under søndagens politiaksjoner. Salah Abdeslam (26), som er etterlyst etter Paris-terroren, og som politiet mener befinner seg i Brussel, er ikke blant de pågrepne. VG.

 

 

Jubelparken i Brussel er et nasjonalt landemerke for Belgia. Jeg var i Belgia og Brussel i 2011. Da kunne vi gå trygt rundt i byen som er hovedstad for EU og NATO. Slik er det ikke nå.

Jeg velger å se de tre portalene i Jubelparken som symboler på tre porter in til kjærlighetens høysang i Bibelen. Apostelen Paulus summerer opp 1 Kor 13, 1-13 slik:

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
Men størst blant dem er kjærligheten..

 

 

Statuen viser Frans av Assisis i bønn. Statuen er plassert i Kapernaum i Israel.

Bildet tok jeg i 1983 da jeg ledet bibelturer i Israel for norske FN-soldater. Vi var i Libanon i fredsbevarende styrker. Da passert det å se på fredsstatuen og tenke på Frans sin fredsbønn:

Frans av Assisis bønn


Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tvilen rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der bedrøvelse hersker!
Å Mester!
La meg ikke søke så meget å bli trøstet som det å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som det å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som det å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!
Amen.

Trygve Omland

23.11.2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg