Slektstevne på Årnes

Slektstevner kan styrke de historiske røttene, den personlige identiteten og samspillet i storfamilien. Slektstevner er skuldre som framtidas barn kan hvile på.

Vi er her samlet til slektstevne foran huset på Årnes i Lyngdal i begynnelsen av 1980-årene. Jeg tror det var i forbindelse med et besøk fra slekt i USA. Andre kan fortelle mer om forbindelsen til USA.

 

Min farmor, Ragna Gustava f. Årnes, sitter  foran i en stol og ser beskjedent ned. Hun er midtpunktet under slektstevnet. Lever noen av de vi ser på bildet? Jeg tror ikke det. Da blir det ekstra viktig å ta vare på minnene om mennesker som har betydd noe for oss.

 


Min farmor, Ragna Gustava Omland.

Jeg vil bruke disse bildene til å fortelle noe om forhistorien til det gamle, særpregede huset i bakgrunnen. Huset er borte nå, og et nytt, større hus er kommet i stedet.


Ragna Gustava med tre av sine seks sønner. Alle sønnene er døde. Min far heter Andreas Emanuel. Han døde da han var 57 år.

Foran huset sitter min farmor, Ragna Gustava født 1889, gift 1911 med Teodor Emanuel Pedersen. Bak fra venstre står tre sønner, Eivind Laurits, Arne og Peder Engelhard. De hadde tre sønner til, min far, Andreas Emanuel som døde 5.10.1970, Teodor Gustav f. 1917 og Jakob Karl f. 28.01.1919 og død 1937.

Jeg husker huset på Årnes fra min oppvekst. Vi besøkte her onkel til min far, Edvard Årnes, som bodde i dette huset. Han ble født i 1894 og døde i 1957, da jeg var 13 år. Jeg har en stol på hytta som jeg mener har stått i Edvards hus. Jeg tror pappa laget den. Flatbrød forbinder jeg med besøk hos Edvard. Kan dette stemme med andres erfaringer? Edvard fikk i hjelp i huset av ei kvinne som hette Kristine, og siden ei kvinne kalt Simine.
Jeg ser for meg huset innvendig slik: Inngang foran på huset, gang med trapp opp til loftet, bestestue med utsikt mot bilveien, dagligstue, kjøkken, spiskammer og utgang på baksida.

Den gamle hovedbygningen på bruket ble oppført i 1885. Arealet av bnr. 3 og 4 var på 445 dekar, derav 45 dekar dyrket mark. Arvingene til gården etter Rebekka Emilie, som født 11 barn, og hennes mann Gabriel Andreas skjøtet eiendommen over til medarvingen Edvard i 1931. Edvard Aarnes døde ugift.
I 1957 ble eiendommen skjøtet til Peder Engelhard Omland som vi ser på bildet. Han ble født i 1912, og gift i 1939 med Solveig Biktjørn fra Kvinesdal. Hun ble født 1916 og døde 1976.
Peder og Solveig skjøtet i 1974 bruket på Årnes sammen med brn. 11 og 36 under øvre Berge til sønnen Tor som var født i 1940. Han ble gift i USA med Gloria.

Tante Solveig husker jeg spesielt godt. Hun kom til ordinasjonen i Lund kirke i Kristiansand sommeren 1971, da jeg ble ordinert til prest. Det satte jeg stor pris på.
Jeg utfordrer andre til å korrigere meg og til å utfylle fortellingen om livet i det gamle huset på Årnes.

Trygve Omland
30.11.2015

Kilder: Norges bebyggelse fra 1957 og O. Lians bok Lyngdal II Gard og folk.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg