En åpnet dør eller åpnet port

Jeg gjør nå noe som jeg ikke har gjort før så langt jeg kan huske. Andakten som jeg skal ha på Lyngdal bo- og servicesenter lørdag 5. desmeber kl 16.15 legger jeg ut før møtet. Kanskje du som leser dette kan ta med deg en fra HEIMEN og bli med på møtet.

 


Bildet tok jeg i Danmark i juni 2015 i tunet der presten Kaj Munk bodde lenge.

Jesus sier: Jeg er døren. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst, og han skal gå inn og ut og finne beite. Joh 10,9.I oversettelsen fra 2011 leser vi: Jeg er porten.

Da jeg jobbet på Kristen videregående skole i Lyngdal, var jeg av og til husfar med ansvar for å lukke og låse dører, og å låse opp og åpne dører. En gang jeg gikk sammen med en elev som trengte min nøkkel, ble jeg lei av å løpe rundt med nøkkelen. Jeg sa: Jeg gleder meg til vi kommer på den nye jord der alle dører er åpne. Vi leser i slutten av Bibelen: Byens porter skal aldri stenges etter dagen, for natt skal det ikke være der. Åp 21,25. Tenk å være frelst inn i en by der alle porter og alle dører er åpne, og alle er trygge og alle har tillit til alle, og alt er lyst, ja, opplyst, og det er ingen natt, ingen mørke kroker. Ingen stjeler, ingen gjør herverk ingen skremmer oss. Jesus sier at han er porten, han er døra inn til denne frelsen. Går du inn gjennom døren som er Jesus, den gode hyrden,så er du frelst. Døren kostet Jesus dyrt. Han måtte lide og dø i vårt sted. For våre synder måtte han dø. Men han sto opp fra de døde, og han lot det stå igjen en åpen port, åpen dør inn til den tomme grava. Her på den gamle jorda, frelser han de som går inn gjennom døra, til å være trygg i Guds hånd.

Den helllige og sannferdige, han som har Davids nøkkel, nøkkelen inn til Guds rike, sier: Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge. For du har liten kraft, og du har holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn. Åp 3,8.
En gang ble jeg stengt ute av mennesker som lukket døren for meg inn til en tjeneste i Guds rike. Sjokkert og skuffet dro jeg hjem. Kort tid etter slo jeg opp i min sjuende sans, og der ble jeg møtt av budskapet om døren inn til Guds rike, inn til Guds menighet. Ingen, ingen mann eller kvinne, ingen, ingen mektig person kan stenge meg ut fra Guds hjerte. Foran meg sto og står en åpnet dør inn til Gud.

For noen år siden var kona og jeg i Filadelfia i Tyrkia med Israelsmisjonen, der ordene om en åpnet dør ble lest først gang. Reiselederen ga da min kone i oppdrag å lese hele brevet i Bibelen til menigheten i Filadelfia. I regn og ruskevær ble ordene om en åpnet dør risset inn i sinn og tanke. Ingen andre enn Jesus Messias har makt og myndighet over døra inn til Guds rike. Skal vi sa si: Herre, vi går inn gjennom døra.

Jeg var med Thora, barnebarnet vårt, på grøtfest på Å bedehuset sist onsdag kl 17. Hun fikk et lite bildet på dette barnemøtet om en stor sak. Jeg kjente igjen motivet. Jesus sto foran ei dør og banket på. Husker du dette bildet fra søndagsskolen?

I Bibelen leser at Jesus sier: Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg. Åp 3,20.
Nå hører du Jesu røst. Han banker på nytt og på nytt på din hjertedør. Vi ser at det står i presens, i nåtid: Jeg står og banker. Om igjen og om igjen banker han på. Han bryter seg ikke inn. Han går ikke bare rett inn uten å banke på. Han har stor respekt for deg, og han elsker deg med Guds kjærlighet som aldri slukner. Han sier til deg og meg: Jeg vil bo inne i  deg. Jeg vil bruke deg som min bolig, som  mitt tempel, som min kirke, som mitt bedehus. Åpner du døra og sier du Jesus kom inn, så kommer Han inn og holder måltid med deg. Å holde måltid sammen er uttrykk for et nært og inderlig samfunn.  Måltidet er som et familiemåltid der store og små samles rundt daglig brød og gode matretter. Begrepet måltid kan også sikte til brødet og vinen ved Herrens nattverd. Vi er innbudt til å ta imot Jesu legeme og blod. Maten Jesus tilbyr er Guds tilgivelse, fellesskap med Guds Sønn og med alle Guds barn i hele verden. Kan vi gjøre annet enn å be med julesalmen:

Akk, kom jeg opp vil lukke mitt hjerte og mitt sinn
Og full av lengsel sukke, kom Jesus dog her inn
Det er ei fremmed bolig, du har den selv jo kjøpt
Så skal du blive trolig, her i mitt hjerte svøpt.

En dag er det for seint å ta imot Guds gaver. Vi leser i Bibelen:

 Når husherren først har reist seg og lukket døren og dere blir stående utenfor og banker på og sier: `Herre, lukk opp for oss`, da skal han svare: `Jeg vet ikke hvor dere er fra.` Luk 13,25.
Da jeg var student i 1964-1965 i Kristiansand, bodde jeg på hybel. En dag skulle jeg ut av huset et lite ærend i butikken like ved. Da jeg kom tilbake til huset, ble jeg møtt av en stengt dør. Jeg kunne ikke komme inn. Hva gjør vi viss vi ikke har den rette nøkkelen til døra som vi må gå inn i? Så vidt jeg husker fant jeg et vindu til et kjellerrom som var åpent. Det ble min redning. Men inn til Guds himmelrike er det bare en dør, og døra er Jesus Kristus. Gud har ikke gitt oss smutthull eller små vinduer som vi kan lure oss inn gjennom. Når Herren har lukket døra, så er den lukket. Derfor er det avgjørende viktig at vi i dag sier: Herre, lukk opp for oss. Med en adventssalme synger vi:

Gjør døren høy, riv stengsel ned,
i hjertet rom for ham bered,
så kommer ærens konge sterk
og fremmer i deg alt Guds verk.

Den kristne advent betyr Herrens ankomst. Vi skal forberede oss til Gud som kom i barnet Jesus som vår frelser. Han kommer til oss nå, og han kommer igjen synlig en gang for å åpne og lukke døra inn til en ny himmel og en ny jord.

 

Trygve Omland

4.12.2015

Sanger i Sangboken:  Gjør døren høy nr. 611 og Mitt hjerte alltid vanker nr. 643. Skriv deg Jesus på mitt hjerte nr 920

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg