Boblebadet i Lyngdal boblet av kjærlighet

Guds utrakte hender
Vi sitter ute i boblebadet i Sørlandsbadet i Lyngdal. Vi er bare to personer. Jeg ser foran meg en ukjent mann. Han sitter med ryggen til den lange Rosfjorden. Fjorden er som en lang arm mot det åpne havet. Fjorden fører oss ut til havet som er lik en åpen hånd full av muligheter. Bølgene bryter innover stranda. Jeg tenker tilbake på en sterk opplevelse av Guds kjærlighet i boblebadet.

Guds kjærlighet, som stranden og som gresset,
som vind og vidde, et uendlig hjem.

Jeg har vært fri fra stoff i halvannet år, sier den ukjente mannen til meg. Flott, sier jeg. Han bøyer seg mot meg med ei utrakt hånd. Slik er Jesus, sier han. Han deler med andre.


Jeg spiste en gang julemåltid i en menighet, forteller han. Mye mat var igjen. Han reiser seg i boblebadet for å vise meg noe i handling og sier: Jeg reiste meg ved julebordet i menigheten og sa: Maten som er igjen kan vi gi til fem narkomane som bor her i nærheten. Det hadde ikke de andre menigheten tenkt på, sa han. Jeg gikk foran, og de fulgte etter med maten, fortalte han. Maten ble tatt godt imot.


Vi er skapt i Guds bilde som likeverdige, sa jeg. Han var helt enig.


I dag tenker jeg som skriver dette: Takk, ukjente medmenneske. Jeg kjente Jesu kjærlighet boblet i boblebadet gjennom det du fortalte. Gud rakte ut sine åpne, varme hender til meg og til alle arme, fattige, små mennesker. Brorsons salme gjør jeg til vårt svar på Guds innbydelse. Her kommer de arme små. Eller slik det synges nå: Her kommer Jesus dine små. Gud kom og kommer til oss med to små, fattige, utstrakte barnehender som har blitt store nok for en hver som søker frelse.

Trygve Omland

10.12.2015

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg