Lyngdal pensjonsforening i julestemning

Lyngdal pensjonsforening er en bærebjelke for kristne juletradisjoner. Jeg sender dere en stor takk for førjulsfesten 10.12.2015. Torgeir Grosås har ledet foreningen i 10 år på en lett og ledig måte. Styret fortjener ros for innholdet i sammenkomstene, og kjøkkengjengen skal ha takk for god mat, denne gangen var det lapskaus, kaker og kaffe mm.


Torgeir Grosås

Temaet for andakten min var Guds utrakte hender. Her gjengir jeg et lite utdrag fra manuskriptet.

Guds utrakte barnehender
Vi leser hver jul: Maria fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, for det var ikke husrom for dem. Luk 2,7.
Jeg ser for meg Jesu små, myke barnehender, og tenker: Er jeg redd for å ta imot ei barnehånd? Skaper ikke ei barnehånd nærhet, trygghet og varme?
Vi synger hver jul Gustavas Kiellands sang om de utrakte hendene.
Så rekker jeg deg nå med glede min hånd,
kom skynd deg og gi meg den annen,
så knytter vi kjærlighets hellige bånd
og lover å elske hverandre.
Gud rekker ut sine barnehender og sier: Kom skynd deg og gi meg din hånd. Så knytter vi kjærlighets hellige bånd med himmelens og jordens skaper, med han som er født i ei krybbe og som døde på et kors.

Et utdrag av forsamlingen som talte ca 70.

Pensjonistforeningens sangbok innholder bare fire julesanger. I den situasjoen falt blikket mitt på en sang i sangboda deres som brått ble til en julesang for meg. Det var denne sangen av Per Sivle.

Den fyrste song eg høyra fekk,
var mor sin song ved vogga;
dei mjuke ord til hjarta gjekk,
dei kunde gråten stogga

Jeg så for meg Jesu mor, Maria, og barnet Jesus som ble møtt med denne voggesangen. I fantasiens verden kan det skje spennende sprang i tid og rom. Vi sang Per Sivles sang ved slutt av festen.

Mange deltok med innslag under festen. Grosås ledet, Asgeir Sandal fortalte fra sitt liv med fokus på juleminner, Else Pedersen leste om julens fortellinger, Berit og Agnar Gjertsen med team ledet allsangen, og de sang og spilte. Det var en inspirende forsamling å dele tanker med. Oppmuntrende respons skaper lyst til å treffes igjen.


Agnar og Berith Gjertsen med team.

Jeg lyser her Herrens velsignelse over dere 70 som var samlet i Rådhuskjelleren. Sangen La oss leve for hverandre tonet sterkt i salen til slutt.

God julehelg og godt nyttår.

Trygve Omland

10.12.2015.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg