Redd for julenissen

Jeg ble en gang som barn redd for meg selv da jeg var mindre enn 6 år. Vi bodde i i annen etasje i huset til Petra og Hans Rom. Huset sto der Rom gårdsbarnehage er nå. Jeg skulle gå ned ei trapp fra oss og ned til Hans og Petra som jeg skulle besøke som julenisse. På vei ned kikket jeg til høyre, og der så jeg en julenisse i vinduet. Da ble jeg redd. Jeg så meg selv i vinduet som fungerte som et speil. Slik er minnet lagret fra siste halvdele av 1940-årene.

Her har jeg fått nissemaska av meg i 17.12. 2011 på Birkestøl under det årlige juletreffet sammen med et par søskenbarn, så nå blir jeg ikke skremt.

 

Den store julenissen til høyre er kommet helt fra Morfjordnes i Vesterålen. Denne nissen har fått med seg en liten nisse fra Sølvbergveien 19. Det har visst gått litt rundt for disse to nissene. Hvis du vrir hodet mot høyre, så kan du kanskje se hvem den lille nissen er. Finner du ut det, så skjønner noen hvem den store nissen er. Se…

 

Hvem er nissen?

Jeg blir ikke lenger skremt av nissen når det er et barnebarn.

Velkommen også i år som nisse sammen med bestemor fra nord.

Trygve Omland

16.12.2015

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg