Jesusvekkelse 2: Vitnemøter i Skolelaget

Boka Jesusvekkelsen, som jeg fikk til jul, har utfordret meg til å tenke tilbake på 1970-årene da jeg var skoleungdomsprest i fem år og fire måneder, først i Rogaland, og så i Agderfylkene. Da var det vitnemøter. Vi delte egne erfaringer i forsamlingen. Mange ønsket å dele med andre ord fra Bibelen og troen på Jesus. Jeg skal gi noen eksempler fra min dagbok. Jeg mener at det var et særtrekk ved Jesusvekkelsen, slik jeg opplevde den i Student- og Skolelaget. Jeg ser på Jesusvekkelsen som en tidsepoke med stor åpenhet og engasjement for å be til Jesus, fortelle andre om Jesus, lese i Bibelen om Jesus, og lære å leve etter Jesu vilje. 

Mange lagsungdommer var tent av Jesus til å lyse for andre på skolen, og ansatte i  Norges kristelige Student- og Skoleungdomslag (NKSS) var også opptatt av å forkynne Bibelens Jesus, verdens lys.

Eksempel 1. Utdrag fra vitne- og bønnemøte på  (NKSS) sin leir på Drottningborg 31.7-5.08.1974.

Vidar Haanes  gikk opp på talerstolen og leste fra Fil 2,5-11. Han strekte under vers 10. Videre leste han fra Joh åp 5,13. (Vidar Haanes har i vår tid vært  rektor ved Menighetsfakultetet i mange år). Ei jente fra Hinna ungdomsskole sa: Her på leiren har jeg virkelig fått opplevde Guds kjærlighet. Jesus døde for mine synder, 1. Joh 1,9. Ei annen jente  sa at vi er et null innfor Gud. Men Gud kan sette et ett-tall foran, og da blir det 10, 100, 1000?Gud kan bruke det vonde vi opplever, sa hun. Vi blir da mer taggete lik et sagblad. Et sagblad må være taggete for at det kan brukes. Korset er et +, sa hun. Minst 10 ba om forbønn. Misjonær Gabriel Nakkestad hjalp til med forbønn.

Eksemple 2. Lagssekretærer vitner på sekretærmøtet på Birkeland 1977.
En kvinnelig sekretær vitnet: Jeg hadde nød for tre bjørketrær som visnet, men jeg hadde ikke den samme nøden for åndelige døde studenter på Blindern i Oslo. Jeg er redd for å gå ut på dypt vann. Men på sekretærmøtet på Birkeland var jeg for første gang på dypt vann i svømmebassenget. I Kristus har jeg trygghet til Guds ære.
En mannlig skoleungdomsprest vitnet: Jeg søkte forbønn ved håndspåleggelse. Det kostet å be om forbønn. Jeg kuttet da ankerkjettingen. Salme 17,6ff.
En kvinnelig sekretær vitnet: Jeg begynner ofte dagen med å synge nr 154 i Kristen Sang: Ja, en gang mine øyne skal Se Kongen i hans prakt.

 

Trygve Omland

29.12.2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg