Jesusvekkelsen 4: Virkninger av lederkurs i Skolelaget

Jesusvekkelsen hadde et sterkt behov for åndelige ledere. Kanskje var Skolelagets viktigste oppgave å utdanne unge ledere med sterk bevissthet om at Bibelens Jesus skal stå i sentrum og styre arbeidet i de kristelige skolelagene.

 

Lagssymbolet på jubileumskaka da Norges kristelige Student- og skoleungdomslag feiret 90 år i fjor, kan stå som eksempel på Lagets fokus på Jesu død for vår synder. Evangeliet i sentrum skreiv Georg Johnsen om i jubileumsboka ved 40 års jubileet. Ledestjernen er nå som før og i framtida: Evangeliet er en Guds kraft til frelse. Rom 1,16.

Nyttårslederkurs (NÅLK) på Eikely leirsted i Froland 1976-1977 ga oss mange positive tilbakemeldinger.  Vi hadde tro på at det er viktig å forkynne og lære i samsvar med Bibelen og vår evangelisk lutherske lære.


Her er noen uttalelser fra deltakere på NÅLK om virkninger av dette lederkurset:
 1. Dette er det fineste fellesskap jeg har opplevd i mitt liv.
 2. Da jeg kom hjem, turde jeg vitne om Jesus for andre. Det har jeg aldri gjort tidligere.
 3. Hovedinntrykket var at alle var brennende kristne.
 4. Det var en opplevelse å føle at vi var ett i Herren.
 5. Det er mer spennende å lese i Bibelen nå. Jeg er blitt mer frimodig, og jeg håper at jeg er det enda.
 6. Jeg merket etter NÅLK at jeg forsto Bibelens ord bedre og at jeg hadde lettere for å lese Guds ord daglig.
 7. Det aller viktigste var kanskje at jeg ble personlig styrket i troen på Jesus.
 8. De første ukene etter NÅLK var fylt av en indre glede og fred.
 9. Gleden jeg fikk på NÅLK har jeg enda, og jeg har virkelig erfart Hebr 13,8.
 10. Etter NÅLK gikk jeg rundt og kvitret og var svært ovenpå, og jeg har ikke opplevd den krasjlandingen som ble  lovet meg.
 11. Jeg har enda ikke opplevd nedstigningen som jeg ble lovet.

Trygve Omland

31.12.2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg