Hellige tre konger


Helligtrekongermøter. Ordet er så langt at jeg blir nesten andpusten av å si det. Søndag 3. januar 2016 feiret Det norske Misjonsselskap helligtrekongerdagen med fest på Lyngdal bedehus. Etterpå ble jeg interessert i å se litt på hva som skjuler seg bak ordet. Bakgrunnen for begrepet er beretningen i Matt 2, 1-12 om noen vise menn fra Østen som kom til Jesusbarnet i Betlehem med gaver. Tolv dager etter julenatten blir helligtrekongersdagen feiret . Det skal da være i dag 6. januar.


Jeg har fotografert av et utdrag av et maleri i boka Jesu liv i kunsten, s. 32, av Nacy Grubb, Forsythia, 1996.

Gjennom historien har fortellingen blitt utvidet. Allerede i 1. århundret e.Kr. ble kunstnere inspirert til å skape kunst ut fra fortellingen om de vise menn fra Østen, f. eks. i form av bilder og mosaikk.
De vise menn hadde med seg gull, røkelse og myrra. Derfor ble det vel til at de hadde med seg tre gaver. Kirkefaren Origines som levde fra ca 185 til ca 254 e. Kr. sa seg enig i at det var tre gaver og ikke tolv som noen hadde foreslått. De ble etter hvert kalt hellige som betyr at de skiller seg ut. Seinere ble de gjort til konger, kanskje fordi gavene var dyre og kongelige. På 500-tallet fikk de navn: Baltasar, Kaspar og Melkior. Det viser at bibelfortellingen har levd lenge blant kunstnere og folk flest i kirka. Nicolai F.S Grundtvig fra Danmark skreiv Deilig er den himmel blå i 1810 mellom to utbrudd av psykoser. Salmen er på 19 vers, og her er ett av dem, en salme som viser fram de vise menn:

Stjernen ledet vise menn
til den Herre Kristus hen.
Vi har òg en ledestjerne,
og når vi den følger gjerne
:/: kommer vi til Jesus Krist.:/:


Trygve Omland


6.01.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg