Vi kom ut for en alvorlig trafikkulykke i Sande i Vestfold lørdag 21. desember 1968. Selv om det er lenge siden, sitter opplevelsen dypt i sinnet.
I nyttårstalen sa statsminister Erna Solberg at 2015 ble året med færrest antall drepte i trafikken i moderne tid. Bilene og veiene våre blir stadig bedre, sa hun. Leder i Nullvisjon Lister, Torstein Salvesen, peker i Lyngdals Avis 7. januar 2016 på en rekke andre forhold som er viktige for trafikksikkerheten.
Trafikken på hovedveien gjennom Rom har endret seg fra det viser på dette bildet i svart/hvitt til det vi ser på det neste bildet i farger.
Jeg fotograferte denne rundkjøringa i Handelsparken på Rom i Lyngdal 4.04.2012.
Her følger jeg opp utfordringen fra statsministeren og lederen i nullvisjonen i Lister med en serie stikkord som har betydning for å hindre dødsfall og skader i biltrafikken.
– Våre holdninger og vår adferd i trafikken er det viktigste: Bruk bilbelte, bruk ikke telefon i bilen som forstyrrer for kjøringa, ta ikke sjanser ved forbikjøring, hold vikeplikten.
– Bruk hjelm og refleks når du sykler i mørket, og bruk refleks når du går i mørket.
– Tilpass farten til standarden på veien.
– Ha null tåleranse for å kjøre ruset av alkohol, narkotika eller medikamenter.
– Bruk en bil som har trafikksikker kvalitet og gode dekk.
– Hold full oppmerksomhet på veien, og la deg ikke forstyrre av telefon eller av passasjerer.
– Være nøye med å sikre barn i bil.
– Menn må være ekstra bevisste i bil, siden 75 prosent av drepte i trafikken er menn.
– Sjåfører i alderen 18-24 år må være ekstra bevisste, siden 25 prosent av drepte i trafikken er i den alderen.
– Offentlige myndigheter må prioritere sikrere bilveier spesielt om vinteren, sykkel- og gangveier, tunneler, kryss, sideveier og rasfarlige områder.
Skal vi alle gjøre vårt beste for at færrest mulig blir skadet eller mister livet i trafikken?
Trygve Omland
7. januar 2016.