Svart brudekjole


Mormor og morfar giftet seg i 1913, og mormor brukte da svart brudekjole slik bildet viser. Jeg har lurt på hvorfor hun brukte svart kjole. Jeg var viet mange par fra 1971 og framover, men jeg kan ikke huske en eneste brud som hadde svart brudekjole.

 


Reinert Ludvig Berager Rom gift i 1913 med Olene Herdalen. Dette er min morfar og mormor, eller som jeg sa: bestefar og bestemor.

Svarte brudekjoler ble ikke vanlig i Norge før ut på 1800-tallet, men ble da et mye brukt alternativ. Den mørke fargen gjorde kjolene egnet for videre bruk som penkjole. Enkelte steder holdt skikken med svart kjole seg til et godt stykke inn på 1900-tallet. I Norge var bryllupet mellom kronprins Olav og kronprinsesse Märtha i 1929 med på å gjøre bruken av hvite brudekjoler vanlig. Kanskje er dette en logisk forklaring på overgang fra svart til hvit brudekjole.
Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Brudekjole


Jeg leste på Internett at Tina Turner giftet seg i svart brudekjole… og de kvinnelige gjestene ble bedt om å gå i hvite kjoler. Jeg er sikker på at Tina Turner ikke var inspirert av mormors svarte brudekjole. Til Hello!Magazine forteller Turner den spesielle historien bak den Swarovski krystall-belagte kjolen designet av Giorgio Armani: – Jeg så den under en catwalk-visning i Beijing og tenkte: «Den kjolen der må jeg bare ha, selv om jeg aldri kommer til å bruke den. Men så kom jeg på: Jeg kan jo bruke den som brudekjole!.


En påstand er at svart er uttrykk for det ukjente, det vi ikke ser, mystikk, fredfull tomhet. Den norske kirke avviste i 2010 å bruke svart som liturgisk farge. Svart er ikke en mye brukt liturgisk farge lenger. I Den katolske kirke kan den brukes i begravelser og requiemmesser samt på allesjelersdag. Enkelte lutheranere bruker svart på askeonsdag,mens en reformert kirke som United Church of Christ bruker den på langfredag.I Church of England kan man bruke svart i begravelser, selv om andre farger blir anbefalt.


Vet dere lesere av Lyngdal før i tiden mer om bruk av svarte brudekjoler i Lyngdal?


Trygve Omland
11. januar 2016

1 kommentar
    1. Jeg ble fortalt da jeg var barn og ungdom at min mormor giftet seg i svart brudekjole i 1916, fordi de på den tiden ikke hadde råd til å kjøpe stoff til to kjoler. En svart kjole kunne brukes i senere anledninger som f. eks. en begravelse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg