Den gjestfrie Gud

Hvem tror jeg på?


I starten og i slutten av Bibelen møter vi den gjestfrie Gud. Guds gjestfrihet går som en rød, varm, kjærlig, barmhjertig tråd gjennom hele Bibelen. Den gjestfrie Gud ser etter deg og meg, speider og skuer, lengter etter oss der hver enkelt av oss er nå.


Vi er samlet til gjestebud i midtgangen i Greipstad kirke 1. påskedag kl 7.00 for å feire åpningen på Guds store gjestebud. Mat og drikke har vi med oss selv, men Guds ord får vi gratis under en kort gudstjeneste. Gud har reist Jesus, Guds Sønn, opp fra de døde. Han er oppstanden. Halleluja.

Vi leser noen utvalgte ord i Bibelen, Guds ord.

Guds gjestfrihet i Edens hage
Og Herren Gud ga mennesket dette budet: Du må gjerne spise av alle trærne i hagen. Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø. 1 Mos 2,16-17.

Guds gjestfrihet på en ny himmel og en ny jord
Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone. Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene. Ånden og bruden sier: Kom! Og den som hører det, skal si: Kom! Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann som gave. Åp 22,1-2 og Åp 22,17.

Guds gjestfrihet mot sin hjemkomne sønn
Men faren sa til tjenerne sine: Skynd dere! Finn fram de fineste klærne og ta dem på ham, gi ham ring på fingeren og sko på føttene. Og hent gjøkalven og slakt den, så vil vi spise og holde fest. For denne sønnen min var død og er blitt levende, han var kommet bort og er funnet igjen. Og så begynte festen og gleden. Luk 15,22-24.

Kom til Guds store gjestebud
Men Jesus sa til ham: Det var en mann som ville holde et stort gjestebud, og han innbød mange. Da tiden for gjestebudet kom, sendte han tjeneren sin av sted for å si til de innbudte: Kom, for nå er alt ferdig! ?Da sa herren til tjeneren: Gå ut på veiene og stiene og nød folk til å komme inn, så huset mitt kan bli fullt. .. For det sier jeg dere: Ingen av dem som var innbudt, skal få smake festmåltidet mitt. Luk 14,16-17 og Luk 14,23-24.

Det kan være lurt å lese de utvalgte tekstene i sin sammenheng. Når du støter på ord og tanker du ikke skjønner, kan du spørre en som kanskje kan svare.


Jeg tror på DEN GJESTFRIE GUD.


Trygve Omland
Lyngdal 12.01.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg