Rullestoler til palestinske flyktninger i Libanon.

I 1983 var jeg i Libanon som bataljonsprest i FN fra slutten av mai til slutten av november.

Da jeg kom tilbake, hjalp Fædrelandsvennen meg med å få ut budskapet om behov for rullestoler til palestinske flyktninger i Libanon. Jeg hadde bak meg et besøk i en palestinsk flyktningeleir i Tyr og i Flyktningerådets rehabiliteringsklinikk i Tyr sør i Libanon. Reportasjen var ved Harry Strokkenes og Arild Jakobsen (foto).

Vi leser om flykntningesituasjonen i Libanon i 2014 i (NTB) 04.07.2014 i VG.

Libanon klarer ikke lenger å håndtere strømmen av syriske flyktninger. Landet står overfor økonomisk og politisk kollaps, advarer myndighetene.

Rundt 1,1 millioner syrere har så langt flyktet til det lille nabolandet med om lag 4 millioner innbyggere. Innen året er omme, vil tallet på syriske flyktninger i Libanon passere 1,5 millioner, viser nye estimater fra landets myndigheter.

? Libanon er truet av økonomisk og politisk kollaps nå som antall flyktninger vil passere en tredel av landets befolkning, advarer sosialminister Rashid Derbas.

 

Det ropes fremdeles om hjelp til å få slutt på galskapen og ondskapen, krigene og maktovergrepene. Ta til fornuft!

Trygve Omland

18.01.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg