Gå ut med Guds nåde

I går kveld den 1. februar var jeg på et interessant kurs på Lyngdal bedehus om kristen tro i møte med muslimsk tro. Vi brukte ei bok og en CD med tittelen Tro mellom venner som kom ut på Luther Forlag i 2014. Kurset er åpent for alle. Vi samles igjen om fjorten dager. Et nådeperspektiv er overskriften på et stykke.

 

Hva er nåden i kristen tro?

Guds vesen er nåde, velvillighet, vennlighet, godhet og kjærlighet. Gud er også hellig, og Han reagerer med vrede og harme når hans gode vilje blir brutt. Bryter vi Guds vilje, bryter vi ned menneskeverdet og vennskapet mellom oss mennesker. Nåden er nøkkelen inn til fellesskap mellom Gud og oss, og fellesskapet mellom oss mennesker. Et øyeblikk varer hans vrede, hans nåde varer livet ut. Salme 30,6.

Nåden er et hovedbegrep i Det nye testamente. Det er brukt 155 ganger. Paulus har brukt det 100 ganger.

Nåde i gresk språk i Bibelen betyr at Gud har behag i oss og elsker oss.

Nåde i hebraisk språk i Bibelen betyr at Gud er trofast mot den pakten og den avtalen han har bestemt for sitt folk.

Nåde i latinsk språk betyr å være avholdt, ha gunst og få noe gratis.

Nåde i norsk språk betyr blant annet å vise kjærlighet, miskunnhet og mildhet. Nåde går tilbake til et germansk ord som betyr å bøye seg ned. Gud har bøyd seg ned til oss mennesker for å hjelpe oss og frelse oss.  

Frelsen i Kristus Jesus er en følge av Guds nåde. Vi blir frelst ufortjent og gratis av hans nåde. Gud erklærer oss for rettferdige og frikjente ved troen alene på Jesus alene. Rom 3, 24. Guds nåde er det motsatte av lønn og fortjeneste. Nåden er Guds gave som vi kan ta imot her og nå.

Herre, frelst meg du, så blir jeg frelst.

En voksenleder og lærer ved Gosen ungdomsskole i Stavanger hadde et uvanlig stort åndelig overskudd. Han var glad, blid, villig og hjelpsom. Jeg har vanskelig for å forkynne Guds dom og fortapelsen, sa han. Men Guds nåde det har jeg fått så mye av, så det forkynner jeg gjerne.

I samtale med muslimer og folk flest må Guds nåde fylle våre tanker, følelser, kropp og tro samtidig som alvoret med to utganger til evigheten er tilstede i bevisstheten.

Trygve Omland

2. februar 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg