Hester i mitt liv

Bestefar, Reinert Rom, forbinder jeg med interesse for hester. Traff jeg postmannen Olav Kvavik som voksen, minnet han meg gjerne om en samtale med bestefar om hest. Reinert kjørte presten fra prestegården i Lyngdal til Kvås kirke. Han var ikke gammel da. På Rom hos Reinert og Olene var det skyss-stasjon. Der var flere hester. 

Jeg var mye sammen med bestefar som barn, men jeg finner ikke bilder der bestefar kjører hest. Jeg ser for meg i fantasien at bestefar kjører hesten Blakken i skogen for å dra ut trær til ved. Jeg ser han kjøre tunge master til strømnettet. Jeg ser han gå ved siden av reisekjerra med bestemor Olene sittende i kjerra på vei til Birkestøl. Jeg ser han kjøre inn tørt høy til løa på Birkestøl med en slede som går over tuer og ulendt terreng. Jeg lurer på om det er noen som har bilder av bestefar med hest.

 


Hesten Blakken står klar til å dra inn tørt høy på låven på grn 156 brn 1 på Rom. Fra venstre: onkel Bjarne Rom, bestemor Olene Rom, pappa Andreas Omland og jeg på lasset for å trø sammen høyet.


Bestemor Olene Rom er klar til å kjøre hesten foran kjerra som vi også kan bruke til å kjøre gjødsel og gress. Bak ser vi løa på Birkestøl. Fra venstre bak står jeg sammen med to fettere, mamma Thorhild  og Martin Birkestøl som bodde noen hundre meter lenger oppe.

 


Jeg står fra venstre sammen med Hans Rom på tomta der Arnt Omland på Rom bor nå. Bak til høyre er huset vårt på Rom.

 

 

Hesteslepp på Vatland var en folkefest fylt med spenning og hester som spratt og spente. Vår gode nabo, Ommund Fidjeland, var ekspert på hester.

 

Føllet finner fort fram til en næringsrik kilde.

Etter at mamma døde i 2007, flyttet Barbro Skretting inn i huset på Rom. Hun ordnet litt i fjøset så det kunne være et par hester der, og hun satte opp et gjerde slik at hestene kunne få luftet seg og spise litt gress. Barbro startet en kristelig rytterforening for unge jenter i regi av Norsk luthersk Misjonssamband. Det var noe helt nytt på Rom. Bildet viser hester med forskjellige eiere.

Trygve Omland

5. februar 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg