Humorist fra Amerika på besøk

Besøk fra Amerika var store begivenheter i min barndom. Jeg husker spesielt at Tore Herdal, bror til min mormor, var på besøk i Lyngdal da jeg var barn. Han bodde en tid hos oss på Rom. Vi delte soverom, rommet på loftet mot øst. En morgen jeg våknet sto ikke senga mi der den pleide. Senga hadde flyttet seg. Tore sa: Du snorket fælt i natt. Se, senga flyttet seg på grunn av snorking. Tore hadde mye humor og likte å skøye. Humoristisk sans rant nok i flere årer i slekta fra Herdal. Det hjelper på hukommelsen å høre historier som er krydret med humor.


Jeg tror det er Tore Herdal som står til venstre på bildet, så Abraham Herdal, Anna Opsahl f. Herdal og Olene Rom f. Herdal som er min mormor. De var søsken. Her ser det ut til at de tre på høyre side er sammen med sin bror, Tore, på en flyplass. Enten skal han reise til Amerika, eller så har han kommet fra Amerika. 

Tore Herdal er altså bror til mormor Olene Rom.

Tore er  født i 1897. Han bosatte seg i USA. Han ble gift med Agnes Borøy fra Tvedestrand. Disse hørte jeg om hjemme. Ved hjelp av julekort holdt vi kontakt. Jeg husker, som nevnt ovenfor, ett besøk av Tore til Lyngdal.  Jeg tror det var rundt midten av 1950 årene. Se bildet.  Studer hattene og lengden på kåpene. Hvor og når kan dette bilde være fra?

Jeg skulle gjerne vite mer om Tore Herdal og hans familie i USA. Nå går jeg på kurs om slektsgransking. Jeg er spesielt interessert i å samle inn opplysninger om slekta i USA siden jeg var i dette landet i fjor høst.

 

Trygve Omland

9. februar 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg