Bryllupsklær før og nå

Hva er forskjellene og likhetene på bryllupsklær  nå og før som på bildet nedenfor?

Når ble dette bryllupsbildet som du ser nedenfor, tatt? Kan noen hjelpe meg med å finne det ut? Og hvem er med på bildet? I sentrum sitter bryllupsparet som jeg tror er Tore Herdal (f. 1897)  fra Lyngdal og Agnes Borøy fra Tvedestrand. De bosatte seg i USA. Bak Tore er det en mann som likner på Landrudslekta. I O. Lians bok om gard og folk bind III ser det ut til at de ble gift i USA. Siden Tore var født i 1897, kan jeg tenke med at bryllupet var i 1920-årene. Ser jeg på bildet, synes jeg bryllupsparet kan være rundt 30 år. Eller har du som leser dette, et bedre forslag? Tar jeg feil?

 

Vi ser at alle kvinnene, også barna, er kledd i stilige, hvite kjoler. Mennene har hvite sløyfer.  Brudepikene har hvit sløyfe. Alle de seks voksne kvinnene har hver sin store bukett med blomster. Er det roser som dominerer, tro? Hårfrisyrene på kvinnene  ser like ut. Alt virker nøye planlagt, og alt ser pent ut. De ser ut til å være velstående.


Hva vet du om disse? Viss mannen til venstre er Tore Herdal, så er han bror til min mormor Olene Rom.

 

Trygve Omland

9. februar 2016

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg