Mennesker fra Syria strømmet inn i bedehuset

I går kveld den 12. februar 2016 var det Syriakveld i Lyngdal bedehus i regi av KIA (Kristent interkulturelt arbeid). Jeg kan nesten ikke huske sist at det var så mange samlet i bedehuset. Jeg tror det kunne være rundt 170 personer. Jeg satt til bords med en kurdisk familie fra Syria. Det vrimlet av barn. Mange voksne unge menn møtte opp. Køen til matbordet med syriske retter var lang.

 


En ung mann spilte arabisk og norsk musikk. Ei ung kvinne sang på sitt språk. Vi ba sammen på norsk fadervår og bordverset Gledens Herre vær vår gjest. Fortellingen fra Bibelen om den barmhjertige samaritan ble først lest på arabisk og så vist på film. Vi sang enkle norske sanger og sanger med bevegelse til under ledelse av Bjarne og Unni Torkildsen. En gruppe sto for utdelingen av matrasjoner. Selv om oppslutningen var veldig stor, ble det nok mat til alle. Audhild Sandnes ledet samværet med stø stemme.

Samme dag som dette integreringstreffet var i Lyngdal bedehus, leste jeg i Vårt Land følgende om bakteppet:

11,5 prosent av Syrias befolkning er enten drept eller såret i krigen, som har kostet 470.000 menneskeliv de siste fem årene, ifølge en ny rapport fra et syrisk forskningssenter.

I denne situasjonen vender jeg meg til den treenige Gud vår Far i himmelen, Jesus Kristus Guds Sønn og Den Hellige Ånd.

Herre, himmelens og jordens Skaper, jeg ber om våpenhvile, fred og forsoning i Syria, Irak og hele Midtøsten. Herre, du fredens Gud, bøy de harde hjertene i ydmykhet for deg og for de lidende menneskene. Skap, Herre, nye hjerter og nye tanker som søker  framtid og håp. Herre, åpenbar Guds fred for oss alle, den freden som overgår all forstand og bevarer våre hjerter og tanker i Kristus Jesus. Amen.

Trygve Omland

13.02.2016 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg