Min fred gir jeg dere

Vi satte på Radio Lyngdal da andakten fra Norea skulle komme. Ordene til ettertanke ble som små frø i en kald og hard verden. De jordiske nyhetene handler i stor grad om krangeler, konflikter, kriminalitet og kriger.  Men denne morgenen fikk vi høre om en himmelsk forsoning og fred.

Herre, gi oss fred, ba mannen i lokalradioen. Og så fikk vi høre Jesus ord som svar på bønnen: Min fred gir jeg dere.

Det tomme korset er fullt av fred fra Gud. Jesus sa på korset: Det er fullført. Guds straff over all verdens synd er fullført. Gud er en forsonet Gud. Vi skal vende om til fredens Gud og ta i mot Guds fred. Jesus Kristus er vår fred. Så skal vi gå ut blant menneskene som er i konflikter og krig og forsøke å skape fred mellom oss mennesker.

Mine tanker tok veien tilbake til en opplevelse i Nord-Troms sommeren 1992. Jeg skulle opptre som prest sammen med den russiske ambassadøren i Norge. Vi skulle markere minner på en gravplass for døde russere under andre verdenskrig. Forholdet mellom Norge og Russland var da preget av større åpenhet og tillit. Jeg leste fra Bibelen Jesu ord til sine disipler til alle tider:

Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet. Joh 14,27.

Denne freden fra Jesus Kristus er fast og forpliktende enten det er forståelse og forutsigbarhet mellom landene eller det er kulde og mistenksomhet. Nå ruster Russland opp sin militære styrke mot Vesten, og NATO svarer med tilsvarende opprustning i Norge og andre land.  USA vil i større omfang ha militære øvelser i Norge. I denne situasjonen er det trygt å ta imot og godta Guds fred.

Et ord av apostelen Paulus om Guds fred har betydd mye etter at jeg fikk hjerteinfarkt i 2006. Jeg hilser ofte andre med dette ordet på facebook. Paulus skreiv som forfulgt kristen fra fengselet følgende:

Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Fil 4,7.

Guds fred kommer fra Gud, og freden er Guds eiendom som han gir til en hver som vil ta imot freden gratis. Han beskytter ditt indre liv, selv om ditt ytre liv er truet. Tankene dine tar han godt vare på, selv om du tenker på alt som kan være farlig.

Herre Jesus Kristus, gi meg din fred.

Trygve Omland 17. februar 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg