Noahs ark i Farsund 2: Gud frelser i storflommen

Besøket i Noahs ark i Farsund, motiverte meg til å lese og studere fortellingen om Gud som reddet Noah, hans familie og livsmulighetene for alt Gud hadde skapt. Gud reagerte på all urett og alle ødeleggelsene som menneskene var årsak til. Menneskene ødela livet for hverandre, og Gud vil begynne på nytt og gi menneskene en ny mulighet.


Noahs ark i Farsund havn.
Jeg siterer nedenfor utdrag fra Bibelen om Guds bruk av Noah som forbilde for oss.

Noah som forbilde

1 Mos6,8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne.

1 Mos6,9 {Noahs ark}

Dette er Noahs slektshistorie. Noah var en rettferdig mann, en helstøpt mann i sin tid. Noah vandret med Gud.

Hebr11,7  I tro fikk Noah varsel om det som ennå ikke var synlig. I gudsfrykt bygde han en ark og berget sin familie. Hans tro ble en dom over verden, og selv ble han arving til den rettferdighet som troen gir.

1 Mos 6,18-19 Men med deg vil jeg opprette min pakt. Du skal gå inn i arken, du og dine sønner og din kone og dine svigerdøtre sammen med deg. Av alt levende, alt kjøtt og blod, skal du føre to av hvert slag inn i arken, så de berger livet sammen med deg. Hann og hunn skal de være.

1 Mos7,1 {Storflommen}

Herren sa til Noah: Gå inn i arken, du og hele din husstand! For du er den eneste jeg i denne tid har sett som er rettferdig for meg.

1 Mos 9,9-11 Nå vil jeg opprette min pakt med dere og etterkommerne deres og med hver levende skapning hos dere, både fugler og fe og alle ville dyr som er hos dere, alle som gikk ut av arken, alle dyr på jorden. Jeg oppretter min pakt med dere: Aldri mer skal det skje at alt kjøtt og blod blir utryddet av vannet fra storflommen. Aldri mer skal en storflom komme for å ødelegge jorden.»

1 Mos9,13  Jeg setter buen min i skyene,

 den skal være et tegn på pakten

 mellom meg og jorden.

1 Mos9,16  Når buen viser seg i skyene,

 vil jeg se den og tenke på den evige pakten

 mellom Gud og hver levende skapning,

 alt kjøtt og blod på jorden.

(Buen er regnbuen.)

Trygve Omland

19. februar 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg