Noahs ark i Farsund 3: Skapelsen og syndefallet

Båten Noahs ark som er fortøyd i Farsund sentrum, kan være en veiviser til tekster i Bibelen. Jeg viser noen bilder jeg tok ombord i båten som har bakgrunn i fortellingene om skapelsen og syndefallet. Tekstene er hentet fra Databibelen med  oversettelse  fra 2011. Ekstra sverte har jeg brukt der teksten er i hermetegn.
 

Frukt fra treet til kunnskap om godt og ondt.
 
Gud Herren sa til Adam: Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?
 
1 Mos 2,8-9  Herren Gud plantet i gammel tid en hage i Eden. Der satte han mennesket han hadde formet.
[i gammel tid kan også oversettes i øst]
[Eden Navnet ligner et hebr. ord for glede. I = Septuaginta kalles hagen paradeisos, derav vårt paradis.]
 9 Og Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, forlokkende å se på og gode å spise av, og midt i hagen livets tre og treet til kunnskap om godt og ondt.
 

 Livets tre. Ved å spise av livets tre skulle menneskene unngå døden. Det ser ut til at menneskene ikke var absolutt udødelige før syndefallet. Å bli jaget bort fra å spise frukt fra livets tre var en dødsdom. På den nye  jord i Guds fullkomne rike skal livets tre gi frukt tolv ganger om året. Det evige liv overgår alt vi har erfart før. Det blir liv i overflod.
 
1 Mos 2,16-17 Og Herren Gud ga mennesket dette budet: Du må gjerne spise av alle trærne i hagen. 17 Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.
 
1 Mos 3,1-13  Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde laget. Den sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?
[Slangen er talerør for en ond og fristende makt. 
 2 Kvinnen sa til slangen: Vi kan spise av frukten på trærne i hagen. 3 Men om frukten på treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved den; for da skal dere dø.
 4 Da sa slangen til kvinnen: Dere skal slett ikke dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt. 6 Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og en lyst for øyet – et forlokkende tre, siden det kunne gi innsikt. Så tok hun av frukten og spiste. Hun ga også til mannen sin, som var sammen med henne, og han spiste.
 7 Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet.
 

Menneskenes synd mot Gud førte til og fører til skam, skyld og fornedrelse. Fikenbladene kan sees på som  en gave fra Gud til å skjule skammen etter syndefallet. 

 8  Da hørte de lyden av Herren Gud som vandret omkring i hagen i den svale kveldsbrisen. Og mannen og kvinnen gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen.

 9 Men Herren Gud ropte på mannen og sa: Hvor er du? 10 Han svarte: Jeg hørte lyden av deg i hagen og ble redd fordi jeg er naken, og jeg gjemte meg. 11 Da sa han: Hvem har fortalt deg at du er naken? Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av? 12 Mannen svarte: Kvinnen som du ga meg å være sammen med, hun ga meg av treet, og jeg spiste. 13 Herren Gud spurte kvinnen: Hva er det du har gjort? Kvinnen svarte: Slangen narret meg, og jeg spiste.

 
Til ettertanke:
1. Hvorfor kan vi si at Gud viste stor raushet mot menneskene i Edens hage?
2. Hvorfor var det farlig å spise av kunnskapens tre?
3. Hvordan viser Gud sin omsorg for menneskene etter syndefallet?
4. Hvorfor tar ikke noen ansvar for ulydigheten mot Gud og heller skylder på andre?
5. Hva slags funksjon har slangen i teksten?
 
Trygve Omland
20. februar 2016
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg