Guds rettferdighet gir frihet

Hva er Guds rettferdighet?

Det var temaet i dag i den lokale andakten i Radio Lyngdal kl 09.05. I denne uka har Shervin Ebrahimian andaktene på vegne av Norsk luthersk Misjonssamband. Han har besøkt flere forskjellige forsamlinger i Lyngdal. Han taler aktuelt inn i vår situasjon med mange innvandrere iblant oss. Selv kom han fra Iran 13 år gammel.


Bildet tok jeg i høst av Shervin Ebrahimian da han deltok på Lyngdal bedehus.

Da jeg nærmet meg 18 år, ble jeg kjent med rusmiljøet i Kristiansand, forteller han til avisen  Norge i dag. Der følte jeg for første gang at jeg ble inkludert og godtatt. Jeg ble værende i det miljøet i 11 år, til jeg var 29 år gammel. Jeg gikk på hasj og speed, og prøvde også andre stoffer, sier Shervin til Norge i dag. Den første gangen han ble med på møte, tok han imot frelsen, og ble fri fra rustrang med det samme.
– På det møtet var det som om taleren bare snakket til meg. Jeg fikk troen der og da. Jeg bare forsto at dette var sant, at det var dette jeg hadde lengtet etter, sier han.
– Jeg er fri, sa han til folk etter møtet, forteller Shervin.

Da jeg hørte på andakten hans i dag, begynte jeg å tenke på Martin Luthers opplevelse for over 500 år siden. En dag i 1514 studerte han Paulus brev til romerne. Han ble stoppet foran Rom 1,17. I evangeliet ble Guds rettferdighet åpenbart av tro til tro, som skrevet står: Den rettferdige, ved tro skal han leve.
Nå øyner jeg svaret, sa Luther til seg selv. Gud straffet Jesus i mitt sted. Ved å straffe sin sønn, Jesus, ble synden vår straffet med døden. Jesus hadde levd et fullkomment liv etter Guds lov og vilje. Han var uten synd. Derfor kunne han ta over vår synd. Alt jeg skal gjøre er å akseptere dette faktum. Jeg trenger ikke frykte at Gud skal straffe meg med en evig død. Jeg er hellig for Guds ansikt fordi Jesus er hellig for meg innfor Gud. Dette ble åpenbart for Luther ved Den hellige Ånd i andre etasje i et tårn som hørte til klosteret han levde i. Åpenbaringen av Guds rettferdighet tente en åndelig ild i Martin Luther som spredte seg videre like til vår tid.

Nå øyner jeg svaret, sa Luther til seg selv. Gud straffet Jesus i mitt sted.

Bildet tok jeg inne i Nohas ark som ligger til kai i Farsund sentrum.

Trygve Omland

22. februar 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg