Strendene på Lista gir rekreasjon og refleksjon: Mitt drømmested.

Jeg fant, jeg fant, sa Askeladden. Hva fant du?

 

Jeg fant en mobilfri strand på Einarsneset på Lista i Farsund kommune.

 

Kom og se hva jeg fant. Stillhet, stille susen fra havet, ingen som skulle ha tak i meg. Det stumme live. Kan dette være et tegn på en form for faste?

 

Jeg fant et ødelagt garn. Fiskegarn på land fanger ingen fisk. Men kan vi bruke garnet til noe annet? Kan fantasien finne på noe lurt som gjør søppel til noe staslig? Jeg minnes den fargrike hytta som Solveig Egeland laget av søppel som dreiv inn fra havet.

 

Jeg fant en død fugl. Dun fra fuglen la strødd rundt omkring. Har det vært slåsskamp her? Er konfilkt, krangel og krig en del av livet for fredelige, flotte fugler? Hvor kan vi finne forsoning og fred?

For fuglelivet har området størst betydning som rasteplass og overvintringsområde for sjøfugl. De meste tallrike artene er sjøorre, svartand, ærfugl, havelle, kvinand, smålom, islom, horndykker, storskarv og toppskarv. Teist og smålom forekommer i mindre antall. Sanglerke hekker i området. Øvrige hekkefugler har forsvunnet fra området.

 

Jeg fant rester fra 1700-tallet på Einarsneset. Her har de tørket fisk før i tida. Her har de jobbet og tjent noe til å leve av. Nå er det et  stoppested for nysgjerrige turgåere. Lett kan vi gå videre lettet over at livet i dag er fysisk lettere enn før. Men er det er lettere for alle  nå? Her er et kulturminne av type fiske- og fangstsystem.

Mitt drømmested i Farsund kommune ble ikke uventet Einarneset, etter at stemmene på Lister24 sine nettsider nå er talt opp. Stedet fikk hele 38 prosent av stemmene.Oppdatert: 17.des. 2015.

 

Jeg fant en mosegrodd stein som lå stødig i sanden og hvilte. Havvannet strøyk varlig den harde steinen med sine myke, milde dønninger. Andre dager drønner havstormen brutalt mot steinen og pisker den. Slik kan vi oppleve at livet skifter atmosfære. Det gjelder å være tilstede i livets drama og lære mer om mulighetene som åpner seg på livets scene. 

På Einarsneset er det en husmannsplass på 1700-tallet som ikke er fredet. På1800-tallet var det et aktivitets- og bosetningsområde. Einarsneset ble fredet i 1987.

Trygve Omland

26. februar 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg