SLÅ ET SLAG MOT SLAG

I dag kom bladet Menneskevennen i posten. Siden jeg hører til de eldre, la jeg merke til en liten notis langt bak i bladet. Eldre som drikker mye får oftere slag, sto det i overskriften. Jeg leste videre at folk i 50- og 60 årene øker faren for slag rundt en tredjedel hvis de drikker mer enn to glass vin hver dag. De eldre stordrikkerne risikerer å få slag fem år tidligere i alderdommen, uansett hvordan de har levd da de var yngre eller om de har arvelige anlegg for slag. Vi kan altså slå et slag mot slag ved å velge å drikke mindre alkohol. Jeg klarer meg godt uten alkohol. Bladet Menneskevennen som organ for DNT-Edru Livsstil vil jeg heller anbefale.

Denne notisen viser til følgende kilder:

1. Tsjekkiske forskere som har trukket ut opplysninger fra Svenska Tvillingregister.

2. Nyhetsmelding fra Journal of the American Heart Association.

Trygve Omland

2. Mars 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg