Målrettet liv

En idrettsmann i Paulus

Idrett preger programtilbudene i TV både nå og ellers. Bilder og metaforer fra idrett finner vi ganske ofte i Bibelen. I apostelen Paulus bodde det kanskje en idrettsmann eller i alle fall en sportsinteressert. Vi skal løfte fram noen eksempler. Jeg fremhever bilder fra idretten ved å bruke mer sverte.

Flekkefjord kirke og mange andre kirker peker opp mot målet, det evige liv hos Gud, seierskransen.

Kan du finne flere eksempler på bildet som peker oppover?

Paulus har kjennskap til å løpe på stadion, og til å bokse. Han er spesielt opptatt av å være målrettet mot seiersprisen, seierskransen og det som ligger foran.

Les 1 Kor 9,24-27:  Vet dere ikke at på stadion deltar alle i løpet, men bare én får seiersprisen? Løp da slik at dere vinner den! 25 Alle som deltar i kamplekene, må nekte seg alt. De gjør det for å vinne en seierskrans som visner, vi for å vinne en som aldri visner. 26 Jeg løper derfor ikke uten å ha et mål. Jeg er heller ikke lik en nevekjemper som slår i løse luften. 27 Nei, jeg kjemper mot meg selv og tvinger kroppen til å lystre, for at ikke jeg som har forkynt for andre, selv skal komme til kort.

Forklaringer: Stadion hadde et lengdemål på ca. 185 m som utgjorde en løpsdistanse. Ordet ble også brukt som betegnelse på hele idrettsarenaen. = mål og vekt. Seierskrans ble laget av olivengreiner eller laurbær. Vinnerne av idrettskonkurranser fikk en slik lagt på hodet.

Les Fil 3,13-14: Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, 14 og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus.

Les Fil4,1: Derfor, mine søsken, som jeg elsker og lengter etter, min glede og min seierskrans, stå fast i Herren, mine kjære!

Les 1 Tim 4,8: For kroppslig øving er nyttig til noe, men gudsfrykt er nyttig til alt. Til den er det knyttet et løfte både for dette livet og for det som kommer.

Les 2 Tim2,5: Og en idrettsmann må følge reglene om han skal vinne seierskransen.

Les: 2 Tim 4,7-8: Jeg har stridd den gode strid, fullført løpet og bevart troen.8 Nå ligger rettferdighetens seierskrans klar for meg. Den skal Herren, den rettferdige dommer, gi meg på den store dagen, ja, ikke bare meg, men alle som med kjærlighet har ventet på at han skal komme.

Vi lærer av dette at troen på Jesus og livet som kristen må være preget av målet vi har og av håpet om å vinne det evige livet.

Trygve Omland

3. mars 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg