Kvinner i Jesu følge som forbilder

Kvinner i Jesu følge som forbilder for kvinner og menn, for unge og gamle, for alle.

I dag vil jeg lese i Bibelen om noen av kvinnene som fulgte Jesus .

Disse kvinnene var med på en messiansk gudstjeneste i New York. Menigheten kalles messiansk fordi den samler jøder som tror at Jesus er Messias. Begrepet Messias er et hebraisk ord for det greske ordet Kristus som betyr frelserkongen.  Vi besøkte denne Jesus-troende menigheten høsten 2015 i regi av Den norske Israelsmisjonen. Den ene kvinnen blåser i et tradisjonelt jødsik instrument. Det kan blant annet brukes til å ære Gud.

  1. Den unge Maria, Jesu mor, fødte Guds Sønn.

Luk 1,34-35 Maria sa til engelen: Hvordan skal dette kunne skje når jeg ikke har vært sammen med noen mann? 35 Engelen svarte:

 Den hellige ånd skal komme over deg,

 og Den høyestes kraft skal overskygge deg.

 Derfor skal barnet som blir født,

 være hellig og kalles Guds Sønn.

Luk1,38 Da sa Maria: Se, jeg er Herrens tjenestekvinne. La det skje med meg som du har sagt. Så forlot engelen henne.

  1. Mange kvinner sto ved Jesu kors da han døde.

Mark 15,40-41 Det var også noen kvinner der som sto på avstand og så på. Blant dem var Maria Magdalena, Salome og Maria, mor til Jakob den yngre og Joses. 41 De hadde fulgt Jesus og tjent ham da han var i Galilea. Det sto også mange andre kvinner der som var kommet opp til Jerusalem sammen med ham.

  1. Kvinner gikk først til Jesu grav for å salve Jesu døde legeme.

Mark 16,1-4 (Matt 28, 1?10; Luk 24, 1?12; Joh 20, 1?10).

Da sabbaten var over, kjøpte Maria Magdalena og Maria, Jakobs mor, og Salome velluktende oljer for å gå og salve ham. 2 Tidlig om morgenen den første dagen i uken kom de til graven da solen gikk opp. 3 De sa til hverandre: Hvem skal vi få til å rulle bort steinen fra inngangen til graven? 4 Men da de så opp, fikk de se at steinen var rullet fra. Den var meget stor.

  1. En kvinne var det første vitne til Jesu oppstandelse fra de døde.  

Joh20,11-14 {Jesus viser seg for Maria Magdalena}.

11 Men Maria sto like utenfor graven og gråt. Gråtende bøyde hun seg fram og så inn i graven. 12 Da fikk hun se to hvitkledde engler sitte der Jesu kropp hadde ligget, en ved hodet og en ved føttene. 13 Hvorfor gråter du, kvinne? spurte de. Hun svarte: De har tatt Herren min bort, og jeg vet ikke hvor de har lagt ham. 14 I det samme snudde hun seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han.

  1. Jesus sender først en kvinne til sine disipler for å fortelle om hans oppstandelse.

Joh20,17-18  Jesus sier til henne: Rør meg ikke, for jeg har ennå ikke steget opp til Far. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg stiger opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud. Da gikk Maria Magdalena av sted og sa til disiplene: Jeg har sett Herren! Og hun fortalte hva han hadde sagt til henne.

  1. Kvinnen Lydia var den første i Europa som trodde på Jesus som Herre og ble døpt  sammen med dem som bodde i huset hennes.

Apg 16,13-15 På sabbatsdagen gikk vi utenfor byporten, til en elv hvor vi mente det var et bønnested. Der satte vi oss ned og talte til kvinnene som var samlet. 14 Blant tilhørerne var det en kvinne fra Tyatira som het Lydia. Hun handlet med purpurtøy og hørte til dem som dyrket Gud. Herren åpnet hennes hjerte så hun tok til seg det Paulus sa. 15 Sammen med alle i sitt hus ble hun døpt, og hun ba oss: Kom og bo i hjemmet mitt, så sant dere mener at jeg tror på Herren. Og hun overtalte oss til det.

Trygve Omland ? 8. mars 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg