Hamsuns bruk av farger fascinerer

 

Farger fascinerer og inspirerer fantasien. Hvis du liker å leke med farger, kan du kanskje ha utbytte av å lese litt videre.

Knut Hamsun bruker gulfargen mye i romanen Mysterier til å male mangfoldige, motsetningsfylte og kompliserte personligheter.

Hvorfor bruker Knut Hamsun mange ganger farger i romanen Pan? Spørsmålet kom i dag fra en student som leser Pan som pensum i norskstudiet. Jeg fant fram til en oppgave som jeg skreiv i mitt norskstudium i 1991-1992 om romanen Mysterier av Hamsun som kom ut i 1892, to år før Pan ble utgitt. Hamsun tok del i en litterær protest som vokste fram i 1880-årene mot naturalismen og positivismen. Han tok i bruk symboler som litterære virkemidler.  I Mysterier bruker han farger som symboler på noe skjult som ligger under overflaten eller bak fasaden.

Fargen hvit bruker han mest, ca. 40 ganger i Mysterier. Hvitt vitner om det rene, lyse, hellige, glade, ekte og egentlige. Dagny Kielland, som hører til i prestegården, har lange, hvite fingrer. En hvit due raver soldrukken nedetter himmelen.  Kan det føre tankene i retning en religiøs mystikk?

Hamsun kan forvirre leserne ved å bruke fargen gul som har forskjellig og motstridende betydning. Om sommeren kan gul minne om sol, lys og varme. Men Hamsun bruker ofte gul farge som symbol på falskhet og bedrageri. Hovedpersonen Nagel stikker seg fram fra første øyeblikk i en avstikkende gul kledning, en gul vårfrakk.  Etter hvert viser det seg at Nagel driver med løgn, humbug og lurvete falskneri. Alt er svindel og juks. Nagel bruker det skjønne og synlige til å skjule den indre skitten. Hamsun bruker gul ca. 25 ganger. Kan kunsten gjennom gult både skjule og avsløre sannheten?

Hamsun kan også forvirre når han bruker fargen rød. Han skildrer noen personer slik. Dagny ble rød. Dagny var blitt blussende rød. Dagny gikk med en blodrød parasoll. En mann gikk alltid med et langt, rødt slips, men det var noe narraktig ved han. En bonde fra Setesdalen gikk med et tykt, rødt ullskjerf. En person hadde røde kanter rundt øynene. Fargen rød kan vi forbinde med blod og ild, følelser og feber, kjærlighet og varme, hissighet og sinne. I Mysterier har Hamsun brukt fargen rød ca. 30 ganger. Kan rødfargen være en rød tråd i ny-romantikken som får fram de mangfoldige og kompliserte følelsene?

Fargen grønn bruker han ca. 10 ganger. Grønn er vårens farge, håpets farge, fargen for liv og vekst og modning. Vi leser om en morgen da Nagel følte med en gang en mild, søt vind over seg som om han lå ute i grønt gress. Kan vi merke en lengsel etter nytt liv i det grønne?

Hamsun bruker blåfargen ca. 20 ganger i Mysterier. Dagny har mørkeblått blikk. En person har det uendelige hav av blå himmel ovenfor seg. Kan det ligge noe kaldt og fjernt i de blå øynene og noe drømmende i den uendelige blå himmelen?

Sort bruker Hamsun ca. 10 ganger. En fattig kvinne har sorte, sorte øyne. En dame har en sort, sort fjær i hatten. Vi leser om en person med sort ullskjerf og om en annen person med sort kjole. Kan sort få fram triste, sørgmodige følelser?

Knut Hamsuns romaner Mysterier og Pan farges av fargerike og uforutsigbare personer.

Trygve Omland

9. mars 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg