JEG VIL LEVE

Livet kan være så herlig at jeg bare kan hoppe i det, skriver Marte Wexelsen Goksøyr i sin bok JEG VIL LEVE.

Menneskeverd i Lyngdal hadde lagt årsmøtet og temamøtet med foredrag til møtesalen på KVS. Det var en klok avgjørelse. Mange unge mennesker møtte opp til foredraget, og det var sang og spill ved to ungdommer.

Jeg opplevde to engasjerende foredrag i går kveld på Kristen Videregående Skole (KVS) i regi av Menneskeverd i Lyngdal. Marte Wexelsen Goksøyr fikk stående applaus for sitt kraftfulle foredrag. Hun er skuespiller og samfunnsdebattant. JEG VIL LEVE er tittelen på ei bok hun har gitt ut. Der forteller hun om sine triumfer, og om diskriminerende holdninger og hindringer i Norge som en ung kvinne med Downs syndrom møter. Hun slåss bokstavelig talt for livet mot fordommer og sorteringssamfunnet.  Hun vil leve, og hun vil at foster med downs syndrom og andre funksjonshemninger skal bli født og få et likeverdig liv som andre i samfunnet.

Jeg vil utfordre alle gjennom et lite utdrag fra boka JEG VIL LEVE s. 137-138:

Dette liker jeg ikke, skriver hun:

Å bli ekskludert.

Å ikke bli tatt på alvor.

Å bli behandlet som om jeg er usynlig.

At folk snakker til meg som om jeg er et barn.

At folk er falske med meg.

At folk ikke forventer noe av meg.

At det blir klaget på meg.

At det blir klaget på meg uten at jeg vet det, fordi folk er redde for å såre meg. For det sårer meg mest.

At jeg ikke får komme inn på skoler.

At jeg ikke får jobb innenfor teater.

At ingen har troen på meg.

Å ikke bli akseptert som et menneske i dette samfunnet vi lever i.

Møtesalen på KVS var full av mennesker i forskjellig alder. Spesielt la jeg merke til at det var mange unge jenter. Vi menn bør vise større interesse for menneskeverd og likeverd. Menneskeverds ungdomskonsulent Elisabeth Qvale Hovland hadde et svært opplysende foredrag om hvordan vi mennesker utvikler oss fra unnfangelse til fødsel, og hun kom med gode tips om hvordan vi kan arbeidet for menneskeverd, likeverd og livsvern. Styret fortjener stor takk for at vi fikk oppleve en kveld full av liv og kamp for livet.

Trygve Omland

9. mars 2016

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg