Militære hårmoter

Det norske forsvar har vært sterkt engasjert i  soldatenes hårfrisyre ut fra faglige krav til sikkerhet og funksjonsevne. Da jeg skulle på rekruttskole for teologistudenter på Steinkjersannan leir i  1960-årene, fikk jeg kort i posten med krav om kort hår. Pappa klipte håret mitt i garasjen etter militær oppskrift. Det førte til at kjæresten min, Ingebjørg, nesten kom på gråten, da hun så hvor lite hår jeg hadde igjen.

 

  

 

Bildet viser Robert Rom. Jeg fant bildene i en gammel album etter onkel Robert. Er det noen som husker min smilende onkel med bukseseler og hode uten hår?

Robert ble født 25. januar 1926 og var altså 19 år da freden og friheten  kom. Bildene viser kanskje unge soldater med skinnhead. Jeg vet ikke hvorfor de ble snauklipt. Kunne hårfrisyren være en reaksjon på at krigen var slutt? Nå var de frie til å bestemme mer selv. Kanskje en som leser dette, kan dele minner om hårets historie etter krigens slutt i 1945.

 

Til høyre på bildet ser vi Robert Rom. Hvem er de andre? Er det noen som kjenner igjen noen av disse kjekke karene. Jeg er ikke sikker på om de er i militæret. De er kledd litt forskjellig. Militæruniformene er nokså like. Kan noen hjelpe meg med å tolke dette?

Hvis disse guttene ikke er i militæret, får  tankene mine gå som en aprilspøk.

Wow. Jeg fant et bilde til som kanskje kan forvirre oss enda mer. En kvinne dukker opp til venstre på bildet. Hvorfor? Hva slags lue har mannen bak til høyre? De tre bildene hører sammen. Hva forteller de?

 

 

Trygve Omland

1. april 2016

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg