VEIEN, SANNHETEN OG LIVET

Søndagens tekst var grunnlaget for samtaler i ei misjonsforening på tirsdag. Jeg skal ikke gjengi samtalen, men dele noen tanker jeg har fått ut fra Bibelen som motiverer til misjon.

Bibelen som du ser på bildet er fra 1904. Mine besteforeldre, Reinert og Olene Rom, fikk den til bryllupsdagen i 1913. Bibelen ligger på gulvet, når jeg tar bildet. Det kan minne oss om at den skal være grunnlaget som bærer oss som et gulv  gjennom livet. Bibelen ser ut til å være vendt feil opp ned. Det kan minne oss om at Bibelen kaller oss til å bli omvendt, at vi blir vendt fra synd til nåde, vendt opp ned. 

Guds ord det er vårt arvegods.

Jesus samtaler med sine disipler kort tid før han blir korsfestet og står opp igjen fra de døde. Snart blir han tatt opp til himmelen ved sin Fars høyre side, usynlig for sine disipler. Vi er vitne til en avskjed. I en slik situasjon samtaler Jesus om spesielt viktige saker.

La ikke hjertet bli grepet av angst, sier Jesus. La ikke uro, redsel og frykt ta motet fra dere. Angst for framtida kjenner vi også i vår tid.

Tro på Gud, sier Jesus, sett din lit til han som har skapt himmel og jord, mann og kvinne, og som har unnfanget Guds Sønn i jomfru Maria. Stol på Gud som er trofast mot sine løfter og som holder sitt ord fra Bibelen.

Tro på meg, sier Jesus, sett din lit til at jeg gjør i stand et sted for dere, der jeg skal være sammen med dere etter min gjenkomst til jorden. Min framtids dag er lys og lang, synger vi med rette.

Selv om disiplene hadde vært sammen med Jesus i tre år, manglet de kunnskap om veien til Gud og kjennskap til Gud som Far. I vår tid mangler vi også det samme. Bibelkunnskapen har blitt mye mindre. Vi har behov for å studere Bibelen grundig under ledelse av Den Hellige Ånd. Mulighetene for å bli bedre kjent med Gud er større enn noen gang. Bibelen kommer til oss først og fremst gjennom Bibelen både som bok og på Internet, men også gjennom SMS, facebook, DVD, telefon, aviser og blader, radio og fjernsyn. Studerer vi Bibelen som kilde og veileder, og som Guds ord om rett lære og sunt liv, vil Guds Ånd hjelpe oss, trøste oss og formane oss.

Jesu disipler, Tomas og Fillip, virker usikre, søkende og spørrende. Slik kan det også være for meg.

 Jesus sier: Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg.

Jesus sier: Jeg og ingen andre er veien til målet. Vi skal slippe å famle som i blinde eller i skodde. Vi blir innbudt til å satse på det Jesus sier, og jeg tar sjanse på at Han er den sanne og rette veien.

Jeg følger etter Jesus som er full av nåde og sannhet. Fra Jesus flyter det over av gratis godhet og tilgivelse. Først takker jeg for nåden, så tar jeg imot sannheten. Jesus sier: Jeg er sannheten. Jeg er! Slik kan bare Gud tale. Så er Jesus både menneske og Gud.

Han har åpenbart den fullkomne sannheten om Gud vår Far. Derfor er Jesus livet både mens vi lever på jorda og når vi samles på den nye jorda i himmelen. Livet kommer fra Jesus som veien og sannheten. Ingen kommer til Far uten ved meg sier Jesus.

Jesus sier til Marta og til meg og til deg: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?

Joh 11,25-26.

Trygve Omland

15. april 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg