Folkehøgskoler fulle av fantasi

Mange fra Lyngdal har gått på folkehøgskole. Noen valgte Kvås Folkehøgskole, andre dro ut av kommunen til Birkeland Folkehøgskole som i dag kalles Folkehøgskolen Sørlandet, eller de dro enda lenger vekk.

 

 

Fantasibruk, festlige opptrinn og fantastiske påfunn forventer vi på folkehøgskoler. Eksamensfrie skoler kan åpne opp for mangfold og bruk av hele mennesket.

Det ser vi på bildet: En lang rekke elever på ski. Jeg tror det er tatt på Birkeland folkehøgskole der min onkel, Alf Rom (født 1923), var elev, og der han fant sin Marie som jobbet der. Jeg kan tenke meg at det var en liten åpning i døra inn til kjøkkenet ?  

Når jeg ser på bildet, får jeg lyst til å leke med ord.

Lang, lange rekke, ingen ut av rekka går.

Rett, rett linje, ingen bryter linja.

Svart, svart strek, sterkt i hvit snø.

Tett, tett med ski, stille sklir i  kø.

Folkehøgskoler ble etablert av den danske pedagogen og teologen Nikolai Frederik Severin Grundtvig, og den første skolen ble etablert i Danmark i 1844. Norges første folkehøgskole ble opprettet 1864.

Birkeland folkehøgskole kalles nå Folkehøgskolen Sørlandet. Det er en kristen folkehøgskole i Birkeland (Birkenes kommune) i Aust-Agder. Skolen tar årlig imot vel 130 elever. Skolen eies av Normisjon, Indremisjonsforbundet og Norges KFUK-KFUM. Kilder: Wikipedia.

Trygve Omland

16. april 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg