Den dag kjem aldri av Vinje

Sommerdalen Antikvariat i Alleen i Lyngdal var  i går den 20.04.2016 fylt med historie-interesserte  som ville høre om Aasmund Olavsson Vinje. De ble ikke skuffet.

Mange forsynte seg av marsipankaka til ære for Vinje, men vi sparte  selv bildet av dikteren i respekt for mannen.
 

Jeg vil trekke fram en sang her som vi sang. Den er gjennomstrømmet av såre lengsler, savn og sorg. Vi kjenner på gråt  i fløyte-og felelåt.

Den Dag Kjem Aldri

av A.O. Vinje

Den dag kjem aldri at eg deg gløymer,
for om eg søver, eg om deg drøymer.
Om natt og dag er du like nær,
og best eg ser deg når mørkt det er.

Du leikar kringom meg der eg vankar,
eg høyrer deg når mitt hjarta bankar.
Du støtt meg følgjer på ferdi mi,
som skuggen gjeng etter soli si.

Når nokon kjem og i klinka rykkjer,
d)er du som kjem inn til meg, eg tykkjer;
eg sprett frå stolen og vil meg te,
men snart eg sig atter ende ned.

Når vinden lint uti lauvet ruslar,
eg trur d)er du som gjeng der og tuslar;
når somt der borte eg ser seg snu,
eg kvekk og trur det må vera du.

I kvar som gjeng og som rid og køyrer,
d)er deg eg ser, deg i alt eg høyrer:
i song og fløyte- og felelåt,
men endå best i min eigen gråt.

Hvem er du-personen i sangen?

Er det en nær slektning eller en nær venn? Er det  en kjæreste eller en ektefelle? Er det et barn eller en ungdom? Er det en som har reist fra han eller en som er død? Eller er det en dikta person, en drømt person?  Eller er det mange forskjellige personer? Eller…?

Diktet ble første gang trykt i tidsskriftet  Dølen, og det kom ut i diktsamlinga Storegut i 1866. Det er laget etter mønster fra nystev. Diktet blir brukt blant annet av sangere som synger folketoner. Vinje levde fra 1808 til 1870, og sangene hans lever videre i vår tid på YouTube. Du kan kanskje bruke sangen til bearbeide sorg. Kan det ligge en undertekst i verselinja: og best eg ser deg når mørkt der er?

 

Trygve Omland

21.04.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg