Israelstur i lastebil

Jeg fikk lyst til å mimre om turer jeg har vært med på som leder eller deltaker til Israel i 1969, 1982, elleve ganger i 1983 fra Libanon, 1986, 1990, ca 2000.

 

Her sitter vi i en lastebil på en tre dagers reise fra Libanon til Israel i 1983. Jeg leder en såkalt  bibel-tur for norsk personell i FN.  Bussen som vi pleier bruke, er ikke i orden. Turen var nøye planlagt, og den måtte gjennomføres.

Det var ikke lett å nå fram med informasjon på lasteplanet, når jeg måtte konkurrere med bråk langs veien. Fem ganger stanget jeg hodet i bøylene som holdt taket på plass. Når jeg reiste meg for å gå ut av bilen, glemte jeg å bøye meg nok ned. Det gjorde vondt. Iveren  min var stor etter å fortelle soldatene om hvor vi var, når lastebilen sto stille, og alle kunne høre hva jeg sa.

Heldigvis fikk vi tilsendt en buss som vi brukte den siste delen av turen som varte i tre dager. Jeg anbefaler ingen å satse på lastebil når en skal reise gjennom Israel for å se  mest mulig. Israel er et spennende reisemål uansett fremkomstmiddel. Jeg fulgte mitt valgspråk fra russetida. Det var  slik: Gjør det beste ut av en hver situasjon.

Trygve Omland

4. mai 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg