Speidere i sentrum 17. mai

Minner fra livet som speider kommer fram igjen rundt 17. mai. Et høydepunkt for meg som speider var landsleiren på Voss i 1956, og en annen sterk opplevelse var i FN-tjeneste i Libanon i 1983.

100 norske flagg dannet et kors under gudstjenesten på landsleiren på Voss. Korset hadde en sentral plass på leiren som symbol og identitet. Leiren hadde flagg fra ti nasjoner. Lille jeg på 12 år var med på noe stort, noe grenseoverskridende, noe verdensvidt. Det opplevde jeg på nytt sammen med speidere i 1983 i Libanon.

 


 

Bildet: Hundre norske flagg som et kors.


Speiderarbeid var det eneste frivillige ungdomsarbeid jeg la merke til i Libanon, da jeg var bataljonsprest der i 1983. Stabskompaniet engasjerte speidere i byen Ebel Es Saqi med å samle søppel i byen. Da vi var ferdige med  kjøre rundt i byen for å samle søppel, var det triumfstemning. Nå var byen fri for søppel, og det var satt ut søppeldunker. Bataljonssjefen samlet oss til å feire den reine byen med mat og drikke. Denne aksjonen kan stå som et bilde på arbeid for fred og frihet har mange sider.

 

Bildet: Tre offiserer fra Norge sammen med speidere fra Libanon utenfor mitt kontor 1983.
 

I år fikk jeg lyst til å lese speiderloven på nytt som en forberedelse til 17. mai. 

Bildet: Utdrag fra speiderloven langs veien på landsleiren på Voss 1956.

Speiderloven

  1. En speider søker sin tro og respekterer andres.
  2. En speider kjenner ansvar for seg selv og andre.
  3. En speider er hjelpsom og hensynsfull.
  4. En speider er en god venn.
  5. En speider er ærlig og pålitelig.
  6. En speider kjenner naturen og verner om den.
  7. En speider tenker og handler selvstendig og prøver å forstå andre.
  8. En speider gjør sitt beste i motgang og vansker.
  9. En speider er nøysom og prøver å klare seg selv.
  10. En speider arbeider for fred og forståelse mellom mennesker.

Jeg savner ordet Gud.

Trygve Omland

12. mai 2016

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg